Delårsrapport januari–mars 2011

Fortsatt god efterfrågan

• Nettoomsättningen uppgick till 721 Mkr (450)
  • Rörelsemarginalen var 15,4 procent (20,0)
  • Resultatet efter finansnetto uppgick till 108,7 Mkr (86,1)
  • Vinsten per aktie var 2,60 kr (2,09)
  • Lesjöfors har förvärvat den tyska fjädertillverkaren Velleuer GmbH & Co KG
  • Fortsatt stark balansräkning

Den goda efterfrågan på koncernens produkter har fortsatt och förstärkts under kvartalet. Uppgången är bred och omfattar de flesta av dotterbolagens kundgrupper och geografiska marknader. Order-ingången överstiger faktureringen och orderstockarna växer trots en hög leveranstakt. Hittills har situationen i Japan och den förbättrade globala efterfrågan inte medfört några produktionsstörningar på grund av materialbrist. Dock stiger materialpriserna och leveranstiderna ökar.

Sammantaget har resultatet påverkats positivt av en god faktureringsökning medan stigande materialpriser och en stärkt krona haft en negativ resultatpåverkan. Tack vare den starka volym-tillväxten uppgår resultatet efter finansnetto till 108,7 Mkr (86,1) vilket är det bästa resultatet för första kvartalet någonsin.

Orderingången ökade med 69 procent till 762 Mkr (450) medan faktureringen steg med 63 procent till 721 Mkr (450). I jämförbara enheter ökade orderingången med 19 procent och faktureringen med 13 procent. Valutakurseffekter har påverkat negativt med 7 procentenheter. Rörelseresultatet, som belastats med en extraordinär personalkostnad på 4,2 Mkr, uppgick till 111,3 Mkr (88,4) och rörelsemarginalen var 15,4 procent (20,0). Fjolåret belastades med kostnader på 4,2 Mkr för företagsförvärv. Försämringen av rörelsemarginalen beror till övervägande del på att i år konsolideras teknikhandelsföretaget Beijer Tech vars marginaler är lägre än tillverkningsföretagen Lesjöfors och Habia. Resultat efter finansnetto uppgick till 108,7 Mkr (86,1) och vinsten per aktie till 2,60 kr (2,09).

Kassaflödet efter investeringar var 9,4 Mkr (22,1) exklusive företagsförvärv. Nettokassan, som belastats med företagsförvärv uppgående till 71,9 Mkr (38,7), var 15,9 Mkr (nettoskuld 94,1). Årets utdelning på 211 Mkr var på balansdagen beslutad men inte utbetald och har minskat det egna kapitalet. I fjol betalades utdelningen på 137 Mkr ut i mars.

Eventuella frågor besvaras av
:
Bertil Persson, VD och koncernchef, telefon 08-506 427 50, bertil.persson@beijeralma.se
Jan Blomén, ekonomichef, telefon 018-15 71 60,
jan.blomen@beijeralma.se