Kvartalsrapport januari - september 2020

Tydlig återhämtning, men osäkerheten består.

Tredje kvartalet präglades av en stegvis återhämtning från föregående kvartals svaga efterfrågan, allteftersom samhällen öppnades upp och världsekonomin kom igång. För Beijer Almas del har detta inneburit en förbättrad orderingång och försäljning, om än inte på föregående års nivåer. Tack vare ett fortsatt fokus på kostnader och en gynnsam produktmix var dock rörelsemarginalen högre än i fjol. Kassaflödet var fortsatt bra, trots ökande aktivitet under kvartalet. Det finns fortfarande en betydande osäkerhet, dels i styrkan av återhämtningen i olika branscher, dels i utvecklingen av själva covid-19 pandemin framgent.

Dotterbolagen

För Lesjöfors återhämtade sig efterfrågan på chassifjädrar starkt under kvartalet till följd av ett uppdämt behov på eftermarknaden efter vårens stängningar av verkstäder i Europa. Orderingången var högre än föregående år och produktionen ställdes snabbt om för att möta den ökade efterfrågan. Inom Industri ökade orderingången månad för månad men var ännu inte tillbaka på föregående års nivåer.

Habia Cable upplevde fortsatt svag efterfrågan under kvartalet, kombinerat med lägre orderingång och minskade projektleveranser inom offshore, kärnkraft och försvar. Personalminskningar har genomförts.

För Beijer Tech, som har nordiska industribolag som kunder, ökade efterfrågan gradvis under kvartalet. Bilden var blandad där en tydlig återhämtning noterades inom Flödesteknik, som har en bred kundbas med både mindre och större kunder. Inom Industriprodukter var efterfrågan från svenska och norska kunder fortsatt svag medan efterfrågan från danska och finska kunder i stort sett låg på fjolårets nivåer.

Förvärv

Osäkerheten på marknaden har generellt medfört färre företagsförvärv. Beijer Almas ambition är att fortsätta driva lönsam tillväxt även via förvärv, vilket möjliggörs av vår finansiella styrka.

Under kvartalet slutfördes förvärvet av INU-gruppen, ett framgångsrikt bolag inom fastighetsautomation, som utgör ett spännande nytt område för Beijer Tech.

Erika Ståhl, ekonomichef, telefon 018-15 71 60, erika.stahl@beijeralma.se

Denna information är sådan information som Beijer Alma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 oktober 2020 kl. 10:15.