Berghs vinner pris som världens bästa skola i Cannes

Report this content

”Våra reklamstudenter är bäst i världen”, utropade Berghs i samband med guldet i Clio Awards. Nu säger Future Lions detsamma.

Reklam-VM, Cannes Lions, är i full gång. Medan de flesta kategorier i år hade färre antal bidrag än normalt, finns det en kategori som stadigt växer, Future Lions. I år slogs rekordet igen och man fick in över 700 bidrag. Future Lions är en tävling för unga kreatörer, där briefen är att för ett globalt varumärke utveckla en idé som inte hade varit möjlig för fem år sedan. Målet är att omdefiniera mediet och hitta nya vägar att nå sin målgrupp. Varje år delar Future Lions ut priset ”School of the Year”. Världens alla kommunikations- och reklamskolor konkurrerar om det prestigefyllda priset. Förra året gick det till Miami Ad School. I år hade Berghs School of Communication flest finalister och får därmed axla rollen som världens bästa skola. Detta meddelade Rei Inamoto, Chief Creative Officer of AKQA, tidigare i veckan. ”Vi är extremt stolta över utmärkelsen. Vi kan inte få ett starkare bevis på att vi erbjuder utbildning i framkant. De som främst ska vara stolta är alla våra fantastiska studenter men också alla lärare som bidragit till deras utveckling. Nu ska vi använda uppmärksamheten till att locka fler internationella studenter och skapa fler internationella samarbeten”, säger Sofia Strömberg, rektor på Berghs. De internationella framgångarna för Berghs har i år slagit alla rekord. Guld i One Show och One Show Client Pitch, guld i Clio Awards samt idag även ett guld i Cannes Lions studentkategorin Future Lions. ”Vi må vara en liten skola, men med vår kreativitet och innovation bryter vi ny mark”, säger Erik Högfeldt, Berghsstudenten som nu går direkt till Droga 5 i New York.