Handelsministern hyllar Berghs som utses till världens bästa reklamskola

Report this content

CANNES LIONS 2014 – Ikväll utsågs svenska Berghs School of Communication till världens bästa reklamskola vid Cannes Lions, som brukar beskrivas som ”VM i reklam”. Det är tredje gången skolan vinner priset, vilket gör den till mest belönad i världen. Enligt Sveriges handelsminister Ewa Björling som är på plats i Cannes bidrar priset till att sätta Sverige på kartan:

– Berghs framgångar i Cannes är ett tydligt kvitto på vilket fantastiskt arbete de bedriver och visar att svensk kommunikation och kreativitet tillhör världens bästa. Synen på Sverige är att vi redan från början har ett globalt tankesätt och att det är vi som står för utvecklingen i branschen. Berghs vinst i Cannes gör att intresset i stort för Sverige ökar, säger handelsminister Ewa Björling.

Under kvällens gala i Palais de Festival i Cannes utsågs Berghs School of Communication till världens bästa reklamskola. Detta sedan två av skolans studentgrupper ­– Do Zero for Climate Change (en idé som minskar kylskåps energiutsläpp genom att sätta termometrar på glasspaket) och Google Gesture (en idé som får smarta mobiltelefoner att översätta teckenspråk i realtid) – vunnit varsitt guld i tävlingen. Totalt skickades 1700 bidrag in från skolor över hela världen i tävlingen och Berghs vann två av totalt fem guld. Skolans vd, Camilla Wallander ger sin förklaring till framgången:

– Vår modell vill utmana vilka sorters problem man kan lösa med hjälp av kommunikation, vilket båda studentprojekten är lysande exempel på. Denna ambition paras med en övertygelse om att samarbete är avgörande för att skapa strategiskt och kreativt nyskapande kommunikation. Det gör vi genom att kontinuerligt sätta ihop arbetsgrupper där olika discipliner är representerade, säger Camilla Wallander, vd för Berghs School of Communication.

Trots sin relativa litenhet har Sverige återkommande utpekats som ett av världens mest kreativa länder. Svensk innovation är världsberömd, flera av världens största företag grundades i Sverige och på senare tid har svenska reklamkampanjer nått betydande internationella framgångar. Den svenska kreativitetens stigande status har lett till ett allt större intresse för skolans utbildningar:

– Våra studenter har blivit allt mer attraktiva på den internationella arbetsmarknaden. Samtidigt ser vi en ökning internationella studenter som söker sig till Sverige, mycket på grund av att vår utbildning inte går att få någon annanstans. Därför har vi nyligen startat utbildningen Berghs Certificate – en engelskspråkig åttamånadersutbildning som uteslutande ges online, säger Camilla Wallander på Berghs.

För mer information, kontakta gärna:

Camilla Wallander, vd, Berghs School of Communication, +46 73 747 00 21

Åsa Marklund, Varumärkeschef, Berghs School of Communication, +46 70 787 09 77

About Berghs Creative & Strategic Certificate

Berghs Certificate is a comprehensive online education program, fully in English, for international professionals who want to boost their career and gain a deep understanding of communication. The program runs for a period of 34 weeks, part-time studies, starting in October 2014 and ending summer 2015. Read more at: http://www.berghs.se/certificate

Fakta om Berghs School of Communication

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på våra inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och ägs av den norska koncernen Anthon B Nilsen som driver flera andra skolor, däribland Westerdals och universitetet NITH i Oslo.

Berghs School of Communication | Sveavägen 34 | 111 34 Stockholm | berghs.se