Aros Bostad tecknar bankfinansiering för hyresrättsportfölj

Aros Bostadsutveckling AB (publ) (”Aros Bostad”) har, genom ett banksyndikat bestående av Nordea och Swedbank, tecknat finansiering för tre bostadsutvecklingsprojekt i den hyresrättsportfölj som såldes till Patrizia i juni 2022. Därmed är finansiering av samtliga projekt som ingår i hyresrättsportföljen säkerställd.

I juni 2022 avyttrade Aros Bostad en större portfölj med hyresrättsprojekt till den globala kapitalförvaltaren Patrizia. Enligt avtalet uppför Aros Bostad samtliga bostäder och köparen tillträder respektive bostadsprojekt vid färdigställande. Det första projektet är sedan tidigare finansierat av en svensk storbank. Nu tecknas finansiering för uppförande av de övriga tre projekten, genom ett banksyndikat mellan Nordea och Swedbank. Samtliga projekt är under produktion.

Magnus Andersson, VD Aros Bostad säger:
I och med tecknandet av låneavtalet med Nordea och Swedbank har vi nu uppfyllt ytterligare en milstolpe för att möjliggöra leveransen av bostäderna i hyresrättsportföljen. Bygglov och entreprenadavtal är på plats och samtliga projekt är produktionsstartade för att byggas med miljöcertifiering.”

Daniel Bergström, Finans- och transaktionschef Aros Bostad säger:
Det känns väldigt bra att vi nu har landat finansieringen för hela portföljen. Från Aros Bostads sida vill vi tacka alla inblandade discipliner inom Nordea och Swedbank för gott samarbete.”

Aros Bostads Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Carnegie Investment Bank AB (publ). Finansiell information återfinns på www.arosbostad.se/investerare

Magnus Andersson, VD, e-post: magnus.andersson@arosbostad.se, telefon: +46 73 410 12 43
Anna Åkerlund, Kommunikations- /IR-chef, e-post: anna.akerlund@arosbostad.se, telefon: +46 70 778 28 97
Certified Adviser, e-post: certifiedadviser@carnegie.se, telefon: +46 73 856 42 65