• Besqab/

Besqab och Solna stad tar första spadtag för nya bostadskvarter invid Solna Centrum

Som en del av Solna stads omvandling av Solnavägen och området kring Solna Centrum till levande stadsgata, uppför Besqab 356 nya bostadsrättslägenheter inklusive ett LSS-boende. Idag tog Besqab och Solna stad ett gemensamt första spadtag för kvarteret.

-    Vi är glada att vara med i utvecklingen av det här spännande läget i Solna som binder samman de nya stadskvarteren i Hagastaden med Gamla Råsunda. Solnavägen kommer att bli ett mer levande stråk och här växer nu moderna hållbara boendemiljöer upp i direkt anslutning till alla tänkbara kommunikationer och service, säger Carola Lavén, VD för Besqab.

-    Spadtaget för de nya kvarteren vid Solna centrum markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av Solnavägen till en trygg och levande stadsgata, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.

Besqab kommer att uppföra de nya bostadskvarteren ovanpå befintligt parkeringsdäck vid Solna Centrum, längs Solnavägen in mot Hagastaden. De nya bostadskvarteren kommer att innehålla totalt 356 bostäder och utgör startskottet för Solnavägens omvandling till stadsgata. Bostadskvarteren kommer även att innehålla ett LSS-boende samt butiker och närservice i bottenvåningarna. Hela projektet kommer att certifieras med miljömärkningen Svanen.

Läget för de nya bostäderna blir mycket centralt i Solna med all tänkbar service och med promenadavstånd till Hagastaden. De nya bostadskvarteren kommer även att ligga i direkt anslutning till tunnelbana, pendeltåg, buss och tvärbana.

Markarbetet pågår och inflyttningar beräknas börja i mitten av 2023.

Kontaktpersoner:
Lotta Niland, Chef Projektutveckling Bostad, 08-409 416 46, lotta.niland@besqab.se
Carola Lavén, VD, 08-409 415 57, carola.laven@besqab.se

Vi är glada att vara med i utvecklingen av det här spännande läget i Solna som binder samman de nya stadskvarteren i Hagastaden med Gamla Råsunda. Solnavägen kommer att bli ett mer levande stråk och här växer nu moderna hållbara boendemiljöer upp i direkt anslutning till alla tänkbara kommunikationer och service.
Carola Lavén, VD Besqab
Spadtaget för de nya kvarteren vid Solna centrum markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av Solnavägen till en trygg och levande stadsgata.
Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad