Delårsrapport januari–mars 2019

Vi produktionsstartar på en mer stabil marknad

Marknaden återhämtar sig gradvis och vår försäljning ökade jämfört med samma kvartal förra året. Ett gott marknadsmottagande möjliggjorde att vi kunde produktionsstarta projektet Ekparken i Uppsala. Besqab har en stark finansiell ställning, en attraktiv byggrättsportfölj och ett konkurrenskraftigt bostadserbjudande och med detta ser vi positivt på framtiden.”  - Anette Frumerie, VD

Januari–mars 2019

•  Enligt segmentsredovisningen 1) uppgick kvartalets intäkter till 232,4 Mkr (282,3) och rörelseresultatet till 10,7 Mkr (36,1)

•  Omräknat enligt IFRS uppgick intäkterna till 292,2 Mkr (324,4) och rörelseresultatet till 17,9 Mkr (50,5)

•  Resultatet efter skatt enligt IFRS uppgick till 15,8 Mkr (41,4) motsvarande 1,03 kr per aktie (2,69)

•  Eget kapital uppgick per den 31 mars till 1 327,0 Mkr (1 334,6) motsvarande 86,35 kr per aktie (86,72)
  •  Likvida medel var vid kvartalets utgång 457,7 Mkr (493,8)

•  Antal sålda bostäder det första kvartalet var 36 (20) och antal produktionsstartade bostäder var 33 (0)

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inflyttning och överlämning av vård- och omsorgsboendet Mandelblomman i Spånga till vårdgivaren Vardaga.

Koncernen

jan–mar 2019 jan–mar 2018 apr  2018
mar 2019
jan– dec 2018
Intäkter enligt segmentsredovisning, Mkr 1) 232,4 282,3 1 221,4 1 271,3
Rörelseresultat enligt segmentsredovisning, Mkr 1) 10,7 36,1 92,2 117,6
Rörelsemarginal enligt segmentsredovisning, % 1) 4,6 12,8 7,5 9,3
Rörelsemarginal enligt segmentsredovisning
exkl fastighetsförsäljningar, % 1)
4,6 12,8 7,5 9,3
Intäkter, Mkr 292,2 324,4 1 279,6 1 311,8
Rörelseresultat, Mkr 17,9 50,5 113,8 146,5
Resultat efter skatt, Mkr 15,8 41,4 95,9 121,5
Rörelsemarginal, % 6,1 15,6 8,9 11,2
Räntabilitet på eget kapital, % 2) 4,8 12,6 7,2 9,3
Soliditet, % 63,4 73,5 64,5
Resultat per aktie före utspädning, kr 1,03 2,69 6,24 7,91
Eget kapital per aktie, kr 86,35 86,72 85,37
Antal produktionsstartade bostäder, st 33 0 340 307
– varav vård- och omsorgsbostäder, st 0 0 69 69
Antal sålda bostäder, st 3) 36 20 202 186
Antal bostäder i pågående produktion, st 3) 706 732 724
Andel sålda och bokade bostäder i pågående produktion, % 3)     55 66 56
Antal osålda bostäder i avslutad produktion, st 3) 0 2  1
– varav upptagna i balansräkningen 0 2  1

1) Segmentsredovisningen ger enligt Besqab den mest rättvisande bilden av bolagets verksamhet och överensstämmer med bolagets interna rapportering, se not 2 sid 12 i delårsrapporten.

2) Räntabilitet på eget kapital har omräknats till helårstal.
3) Inkluderar ej vård- och omsorgsbostäder.

I dag klockan 10.00 presenterar Anette Frumerie och Magnus Ekström rapporten via en telefonkonferens/livesänd audiocast. Presentationen går att följa via telefon +46 (0)8 506 921 80 (konferens-ID: 6265755) eller webbsändning https://digital.vevent.com/rt/fronto2~besqab-q1-2019

Anette Frumerie, VD, e-post: anette.frumerie@besqab.se, tel: 08-409 416 20
Magnus Ekström, CFO, e-post: magnus.ekstrom@besqab.se, tel: 08-409 415 52

Denna information är sådan som Besqab är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 17 maj 2019 klockan 07:30 (CEST).

Marknaden återhämtar sig gradvis och vår försäljning ökade jämfört med samma kvartal förra året. Ett gott marknadsmottagande möjliggjorde att vi kunde produktionsstarta projektet Ekparken i Uppsala. Besqab har en stark finansiell ställning, en attraktiv byggrättsportfölj och ett konkurrens-kraftigt bostadserbjudande och med detta ser vi positivt på framtiden.
Anette Frumerie, VD