En första grundgjutning för nya lägenheter på Vackra vägen

Peter Schilling (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg och Stefan Bergström (C), ordförande i stadsmiljö- och tekniska nämnden samt Besqabs VD Anette Frumerie, gjorde idag en första grundgjutning för de nya bostäderna på Vackra vägen.

Ett luffarschackbräde i betong gjöts för att i ett senare skede placeras på bostadsföreningens innergård. Flera av de framtida boende var också på plats för att vara med om gjutningen.

-       Många som flyttar i Sundbyberg kommer från Sundbyberg. Så även i detta nya fina bostadsprojekt. Vi har en fin stad och vi välkomnar både nya och gamla Sundbybergsbor hit, säger Peter Schilling, kommunstyrelsens ordförande.

-       De här bostäderna byggs med Golfängarna, Lötsjön och Råstasjön precis intill, säger Stefan Bergström, ordförande i stadsmiljö- och tekniska nämnden. Här är ett populärt promenadstråk i och med det utökade naturreservatet och dessutom med ett stort utegym som vi precis invigt och som bidrar till folkhälsan.

-       Vi är glada att kunna produktionsstarta nya bostäder i ett sådant unikt fint läge, säger Anette Frumerie, VD på Besqab. Och det är roligt att få bygga i Sundbyberg igen, det har vi gjort flera gånger under Besqabs 30 år. Just dessa bostäder uppmuntrar till en hållbar livsstil med god cykelanpassning, sunda materialval inne i bostäderna och nära till naturområden.

Fakta Vackra vägen:
91 lägenheter i bostadsrättsform i hörnet Vackra vägen/Friluftsvägen i Sundbyberg
BYGGSTART Hösten 2018
BOSTADSSTORLEKAR 1-4 rum och kök, 29-87 kvm
INFLYTTNING Höst/vinter 2020
ARKITEKT Magnus Pörner, Joliark
LÄGE Vid Golfängarna och Lötsjön i Sundbyberg

Foto: Stefan Bergström (C), ordförande i stadsmiljö- och tekniska nämnden, Anette Frumerie, VD Besqab, Peter Schilling (S), kommunstyrelsens ordförande
Rendering Vackra vägen exteriör

För mer information:

Lotta Niland, regionchef Stockholms län, 08-409 416 46 lotta.niland@besqab.se
Christina Durling, kommunikationschef 08-409 416 26, christina.durling@besqab.se