Första spadtaget för smålägenheterna Brf Estrid i Täby Centrum

Besqab uppför ytterligare ett flerfamiljshus i Täby Centrum - Brf Estrid. Huset innehåller övervägande yteffektiva smålägenheter då efterfrågan på små bostäder är stor i Täby. Brf Estrid blir ett hus med sex våningar och 62 lägenheter och ingår i det sista kvarteret som avslutar nybyggnationen intill det nya torget . Ett första spadtag har nu tagits för huset.

På onsdagen den 3 september tog kommunstyrelsens ordförande Leif Gripestam (M) och stadsbyggnadsnämndens ordförande Erik Andersson (M), tillsammans med Besqabs VD Anette Frumerie, ett första spadtag för Estrid - ett sexvånings flerfamiljshus med 62 yteffektiva bostadsrättslägenheter mitt i nya Täby Centrum.

I Brf Estrid har Besqab fokuserat på smålägenheter på 1-3 rum och kök men även ett fåtal större takvåningar om 5-6 rum och kök med terrass och balkong. Hälften av lägenheterna säljstartade för en dryg vecka sedan och nästan samtliga av dessa är redan reserverade. Säljstart av resterande lägenheter beräknas ske den 28 september.

- Vi vet att efterfrågan är stor på mindre yteffektiva bostäder i Täby, och det hade vi med oss när vi planerade det nya bostadshuset, säger Besqabs VD Anette Frumerie.

- Arkitekten har inspirerats av den industridesign och de välplanerade studiolägenheter som man kan hitta i New York, säger Lotta Niland, regionchef på Besqab. Vi har satsat på genomtänkta detaljer, stora vackra fönster och rejäla material.

Beräknad byggstart för Brf Estrid är under hösten 2014 och inflyttning planeras till slutet av 2016.

För mer information kontakta:

Lotta Niland, regionchef Stockholms län, 08-630 16 46, lotta.niland@besqab.se

Anette Frumerie, VD Besqab, 08-630 16 20, anette.frumerie@besqab.se

Besqab bildades 1989 och verksamheten är i huvudsak fokuserad till nyproduktion av bostadsrätter och egna hem i attraktiva lägen med tyngdpunkt på Stockholms län och Uppsala, vilket bedrivs inom affärsområdet Projektutveckling Bostad. Sedan starten har Bolaget varit delaktigt i projekt som omfattar mer än 5 000 bostäder och drivit fram cirka 230 detaljplaner. Besqab bedriver även uppdragsverksamhet i form av projektledning med totalansvar åt externa fastighetsägare vid deras nyproduktion av bostäder, huvudsakligen bostäder upplåtna med hyresrätt, vilket bedrivs inom affärsområdet Construction Management, samt projektutveckling och förvaltning av främst vård- och omsorgsbostäder, vilket bedrivs inom affärsområdet Fastighetsutveckling. Besqabs aktie (BESQ) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm sedan den 12 juni 2014.