BEWiSynbra till final i Återvinningsgalan

När finalisterna i Återvinningsgalan 2020 presenterades stod det klart att BEWiSynbra Circular nominerats i kategorin Årets innovatör inom avfall och återvinning.

Återvinningsgalan arrangeras av tidningen Recycling, Återvinningsindustrierna och Avfall Sverige. Syftet är att driva utvecklingen, skapa delaktighet, visa de bästa exemplen och uppmärksamma branschen. Den första galan arrangerades 2008 och nästa prisutdelning sker i januari 2020 på Berns i Stockholm.

Det kommer att delas ut priser i flera kategorier, bland annat till Årets innovatör inom avfall och återvinning där BEWiSynbra Circular, som er en del av EPS bolaget BEWiSynbra, är en av tre finalister med motiveringen: "BEWiSynbra har lanserat möjligheten att skapa en full loop för expanderad polystyren, EPS, vilket inte funnits tidigare. EPS-avfall kan nu hämtas, komprimeras och föras vidare till extrudering och framställning av nya EPS-block."

- Det är enormt roligt och vi är verkligen stolta. Vi har jobbat länge för att uppmärksamma både näringslivet och allmänheten på fördelarna med EPS. Det skyddar och isolerar, sänker värmekostnader och minskar matsvinn. Och så är det 100% återvinningsbart, säger Jonas Siljeskär, Deputy CEO, BEWiSynbra.

BEWiSynbra har tagit initiativ till ”Use Re-Use”, som arbetar för att öka medvetenheten om att EPS är återvinningsbart, och som samlar in och återvinner använd EPS.

- Alltför mycket EPS slängs eller bränns, helt i onödan, eftersom många inte känner till att det är återvinningsbart. Use ReUse verksamhet sparar på naturens resurser och minskar både CO2-utsläpp och vattenanvändning, säger Martin Bekken, VD på BEWiSynbra Circular.

BEWiSynbra är en av norra Europas ledande EPS-producenter, och företaget har ett ambitiöst mål att samla in och återvinna 60.000 ton EPS årligen.

- BEWiSynbra presenterade nyligen 100% återvunnen EPS, så nu har vi verkligen slutit kretsloppet. Vi har bestämt oss för att leda förändringen till hållbarhet inom EPS-branschen. Nomineringen på Återvinningsgalan visar att vi är på rätt väg, säger Martin Bekken.

För mer information kontakta:
Charlotte Knudsen,
Director of IR and Communications,