Från Skopje i Nordmakedonien till västsvenska Varberg på två hjul

De cyklar 250 mil för Loza Foundation och Europas mest utsatta.

Välgörenhetsevenemanget har fått namnet Cycle4Europe. På 14 dagar ska man cykla från Skopje i Nordmakedonien till Varberg på Västkusten. Målet är att få in pengar till Loza Foundation, insamlingsstiftelsen som arbetar för utsatta människor i det “glömda” Europa.

- Det här har jag drömt om i flera år, det känns jätteroligt att det äntligen händer! säger Sabina Grubbeson, grundare av Loza Foundation.

Den 5 september går starten i Nordmakedoniens huvudstad Skopje och den 19 september ska cyklisterna rulla in i Varberg på den svenska västkusten. Bakom initiativet till Cycle4Europe står Sabina Grubbeson, Loza Foundations grundare, samt företaget BEWiSynbra. Tillsammans ska teamet i Cycle4Europe cykla drygt 2500 km genom några av Europas fattigaste länder i syfte att samla in pengar till Loza Foundation och deras arbete för utsatta människor i det glömda Europa. Under cyklingens gång kommer man att kunna följa resan via de båda initiativtagarnas sociala kanaler.

- Vår verksamhet är helt beroende av att få in pengar genom gåvor och bidrag från företag och privatpersoner. Det här ger oss möjlighet att väcka uppmärksamhet och skapa opinion även utanför Sveriges gränser, säger Sabina Grubbeson.

BEWiSynbra kommer att finansiera själva eventet samt medverka med sitt ett eget cykelteam Team BEWiSynbra. Varje år stöder de olika välgörenhetsorganisationer och goda initiativ, förra året cyklade man 900 km för att stötta cancerforskning. Men aldrig tidigare har man cyklat såhär långt.

- Vårt företag står för hållbar utveckling i miljön, nu vill vi vara en del av Loza Foundations arbete för en social hållbar utveckling i Europa. De gör ett fantastiskt arbete med att hjälpa utsatta människor och det här är vårt sätt att bidra, säger Christian Larsson, marknads- och kommunikationschef på BEWiSynbra.

Starten i Skopje är symbolisk. Här har Loza Foundation hjälpprojekt speciellt inriktade mot barn och ungdomar. Genom samarbetet med barnhemmen “25 maj” och “11 oktober” får barn och tonåringar trygghet, kläder och hopp om framtiden.

- Barn utan föräldrar är särskilt utsatta i de fattigaste delarna av Europa. Vårt mål är att möta varje barns behov, bygga självförtroende och skapa förutsättningar inför framtiden, säger Sabina Grubbeson.

Förutom de båda barnhemmen i Skopje stöder Loza Foundation projekt för människor med funktionshinder i både Nordmakedonien och i Bosnien-Hercegovina. Man arbetar också till förmån för de traumatiserade kvinnor och barn som fortfarande bor kvar i Bosnien-Hercegovinas många flyktingläger, drygt 20 år efter krigets slut.
- Vi tror på ett långsiktigt engagemang och arbete och kommer att följa de här människorna en längre tid för att vara säkra på att de får den hjälp de behöver, säger Sabina Grubbeson.

Hennes förhoppning är att Cycle4Europe ska hjälpa Loza Foundation att nå årets insamlingsmål på 1,5 miljon kronor.

- Det är den summan vi behöver för att kunna genomföra de projekt vi planerar och för att hantera de vi har startat upp. Nu hoppas vi naturligtvis att fler vill vara en del av Cycle4Europe där vi sprider kunskap om de mest utsatta i Europa. Tillsammans kan vi skapa en bättre framtid för de som tappat hoppet!

Om ni vill delta i Cycle4Europe kontakta
Sabina Grubbeson, +46 733-213 823, info@lozafoundation.org
Christian Larsson, +46 720-774 150, christian.larsson@bewisynbra.com för mer information.