Getupdated avyttrar innehavet i MediaAnalys

Getupdated har tecknat avtal om att avyttra hela innehavet om 51 procent i MediaAnalys Trisodium AB. Försäljningspriset uppgår som tidigare kommunicerats till 32 MSEK, vilket ger en realisationsvinst om cirka 17 MSEK före försäljningskostnader om cirka 2 MSEK. Som en följd av denna affär meddelar Getupdated att offentliggörande av delårsrapporten för andra kvartalet 2010 senareläggs till den 27 augusti.

"MediaAnalys har varit en bra investering för Getupdated men vår strategi är att utveckla en fullt integrerad koncern inom internetmarknadsföring och vi måste fokusera på våra helägda verksamheter. Kapitalet kommer nu till bättre användning i att skapa tillväxt i vår kärnverksamhet", upprepar Getupdateds vd och koncernchef Paul Yates.

Köpeskillingen om 32 MSEK betalas kontant med 18 MSEK, varav 2 MSEK inom 30 dagar från tillträdet, och resterande 14 MSEK betalas under en period av maximalt 4 år. Köpeskillingen kan komma att reduceras med maximalt 3,5 MSEK i det fall nettoomsättningen i MediaAnalys understiger 45 MSEK under 2010. Köpare av Getupdateds 51 procentiga andel är investmentbolaget Short Cap AB genom sitt intressebolag MAI AB. Köpet görs via ett nybildat bolag med firma Goldcup 5820 AB (under namnändring till MediaAnalys Holding AB). Köparen har underrättat om sin avsikt att även förvärva resterande aktier i MediaAnalys, vars grundare Henrik Zobal och Marcus Bäckman blir minoritetsägare i köparbolaget.

MediaAnalys har varit ett dotterbolag i Getupdatedkoncernen sedan 2007. Getupdated har ägt 51 procent av aktierna och resterande aktier har ägts av en grupp bestående av MediaAnalys grundare. Under första halvåret 2010 bidrog MediaAnalys med en nettoomsättning om 20,8 MSEK och ett rörelseresultat om 4,2 MSEK i Getupdateds räkenskaper.

Paul Yates, koncernchef i Getupdated Internet Marketing AB
Tel: +44 7966 077 583
paul.yates@getupdated.com

Getupdated är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom internetmarknadsföring. Getupdated har ett komplett utbud av tjänster omfattande
sökoptimering, sökordsannonsering, sociala medier, webbutveckling, medieplanering och webbanalys. Getupdatedkoncernen har omkring 230 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike och Irland. Moderbolaget Getupdated Internet Marketing AB är noterat på NASDAQ OMX First North Premier med Erik Penser Bankaktiebolag som certified adviser. För mer information besök gärna www.getupdated.com.