Getupdated slutför förvärvsöverenskommelse av Wooshii

Getupdated har tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva Wooshii, ett internetvideobolag baserat i Storbritannien med 3 500 registrerade användare från hela världen som levererar videoinnehåll.

”Internetvideo ger tydliga fördelar för våra kunder och är därför ett perfekt komplement till vår etablerade tjänsteportfölj”, säger Getupdateds vd Paul Yates.

Getupdated har initialt förvärvat 25 procent av aktierna i Wooshii. Som ersättning för den inledande ägarandelen om 25 procent kommer Getupdated och Just Search att marknadsföra en integrerad ny tjänst baserad på Wooshiis expertis inom video.

En överenskommelse har signerats där Getupdated/Just Search har förvärvat den första ägarandelen om 25 procent i Wooshii, med option på att förvärva upp till 51 procent av aktierna, och slutligen även resterande aktier i bolaget. Säljarna är grundarna av Wooshii som kommer att behålla sina nuvarande positioner i företagets ledning.

Förvärvet av Wooshii är ett viktigt strategiskt steg in på området videosök för hela Getupdated-gruppen. En ny tjänst har utvecklats och kommer att integreras i tjänsteportföljen och erbjudas till alla Getupdateds nuvarande kunder och marknader. Förmågan att ligga i frontlinjen när det gäller teknologi för internetvideo kommer också att vara ett viktigt säljargument till nya kunder.

”Genom Getupdated får Wooshii den hävstång i marknadsföringen som vi behöver för en bred kommersialisering av vår unika expertis inom video”, säger Fergus Dyer-Smith på Wooshii.

Den långsiktiga planen är att Getupdated förvärvar Wooshii fullt ut, och att bolaget sedan integreras i Getupdated-koncernen. Den inledande transaktionen baseras på att Getupdated tillhandahåller marknadsföringstjänster. Förvärvet fullföljs förutsatt att Wooshii uppnår vissa finansiella mål, och då till en förutbestämd värdering.

Paul Yates, koncernchef i Getupdated Internet Marketing AB
Tel: +44 7966 077 583
paul.yates@getupdated.com

Getupdated är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom internetmarknadsföring. Getupdated har ett komplett utbud av tjänster omfattande
sökmotoroptimering, sökordsannonsering, sociala medier, webbutveckling, medieplanering och webbanalys. Getupdatedkoncernen har omkring 160 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland och Italien. Moderbolaget Getupdated Internet Marketing AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Erik Penser Bankaktiebolag som certified adviser. För mer information besök gärna www.getupdated.com/se.