Kommuniké från extra bolagsstämma i Getupdated Internet Marketing AB (publ) - Getupdated förändrar styrelsen

Getupdateds aktieägare valde idag delvis ny styrelse vid extra bolagsstämma. Styrelsen minskar i antal till fyra ledamöter, varav två är bolagets båda huvudägare Åke Eriksson, ny ordförande, och Paul Yates. Båda sitter sedan tidigare i styrelsen. Tillsammans representerar de en ägarandel om 48 procent i Getupdated. De två nyvalda ledamöterna är Paul Cheetham och Anders Waltner.

Åke Eriksson ger följande kommentar till förändringen: "Huvudägarna vill ta ett mer aktivt ägaransvar för att öka takten i arbetet med att skapa en god lönsamhet i koncernen. Kraftfulla strukturåtgärder har redan vidtagits under året och bolaget är på rätt väg. Vi anser dock att mycket mer kan göras för att öka verksamhetens kostnadsmedvetenhet och lönsamhetsfokus, och därför skruvar vi nu upp vårt eget engagemang." Åke Eriksson har lång erfarenhet som framgångsrik entreprenör, framför allt i bolagen Åke Eriksson Bil AB och Vattenormen AB. Han har varit engagerad i Getupdated sedan 2002, och suttit i styrelsen sedan 2005. Paul Yates är engelsman, född 1976. Han grundade 2004 brittiska sökföretaget Just Search, som han 2007 sålde till Getupdated. Samma år invaldes han i Getupdateds styrelse. Just Search har sedan starten växt med lönsamhet till dagens position som marknadsledare i England. Paul Cheetham, engelsman född 1978, är finansiell rådgivare och styrelseledamot i dotterbolaget Just Search. Han arbetar även med andra uppdragsgivare som konsult inom redovisning och finansiering. Han har grundat och äger Sedulo Accountants, ett brittiskt konsultföretag inom redovisning och finansiering med 12 anställda. Anders Waltner, född 1965, är advokat vid advokatbyrån DLA Nordic och har sedan flera år fungerat som Getupdateds affärsjuridiska rådgivare. Han är således väl insatt i bolaget och dess verksamhet. De två nyvalda ledamöterna kommer att erhålla styrelsearvoden med 100 000 SEK vardera. Till övriga ledamöter utgår inget arvode. Åke Eriksson kommenterar vidare: "Styrelsen och ledningen har gjort ett gott arbete under det gångna året, men bolagets stora styrelse och kostnadsnivån inom koncernen har varit dimensionerade för en tillväxt som vi inte har kunnat komma i närheten av i den djupa lågkonjunkturen. Nu krävs entreprenörskap, ägaransvar och ytterligare kostnadsnedskärningar, och vi är fast beslutna om att leda verksamheten mot lönsamhet."