Oniva Online Group Europe AB (publ) Bokslutskommuniké 2012

Fjärde kvartalet 2012 ¹)

• Nettoomsättningen uppgick till 36,2 (41,3) MSEK,
  • Rörelseresultatet exklusive avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6,4 (5,6) MSEK och inkluderar engångskostnader.
  • Rörelseresultatet uppgick till -105,6 (4,4) MSEK och inkluderar nedskrivning av goodwill om 90 MSEK, nedskrivning av immateriella tillgångar om 8 MSEK samt förvärvskostnader och reserveringar.
  • Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till -111,7 (0,2) MSEK
  • Periodens resultat per aktie efter utspädning för kvarvarande verksamheter uppgick till -0,89 (-0,00) SEK
  • Online Groups nyemission övertecknades med 24 procent
  • Crystone och Domain invest förvärvades för 50 MSEK samt ytterligare 12,4 procent av aktierna i Servage förvärvades för en total köpeskilling om 4,2 MSEK.
  • Online Group lämnade den 27 december ett offentligt erbjudande till ägarna i NGM noterade Servage om att förvärva utestående aktier.

Helårsperioden januari - december 2012 ¹)

• Nettoomsättningen uppgick till 148,1 (161,5) MSEK,
  • Rörelseresultatet exklusive avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1,3 (13,7) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -101,2 (9,6) MSEK
  • Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till -113,9 (-4,8) MSEK
  • Periodens resultat per aktie efter utspädning för kvarvarande verksamheter uppgick till -0,90 -0,06) SEK

1) Den i fjärde kvartalet 2011 avyttrade konsultverksamheten Circuit, redovisas som verksamhet under avveckling från och med fjärde kvartalet 2011, i enlighet med IFRS 5. Siffrorna är omräknade för byte av redovisningsprincip. Crystones eller Servages resultat ingår inte i koncernens räkenskaper 2012.
2) Proforma inklusive Crystone samt Servage omsätter Online Group 210 MSEK med ett EBITDA, inklusive engångskostnader, om 12,7 MSEK. Crystones resultaträkning konsolideras från 1 januari 2013 och Servages resultaträkning konsolideras från 15 februari 2013.

För rapporten i sin helhet se bilagd PDF.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Urban Johansson
Verkställande direktör och koncernchef
urban.johansson@onlinegroup.com

Informationen är sådan som Online Group är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 29 mars 2013.

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Internetmarknadsföring. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimeringsökordsannonseringsociala medierwebbpubliceringmedieplaneringaffiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har omkring 180 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Erik Penser Bankaktiebolag som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com