Online Group blir marknadsledande inom webbhotell

Stockholm, 14 november 2013

Oniva Online Group Europe AB har idag förvärvat 48% av aktierna i webbhotellet och domännamnsföretaget Binero. I och med detta förvärv har Online Group nu mer än 50% av marknaden inom webbhotell och säkrar därmed positionen som marknadsledande i norra Europa.

Efter förhandlingar mellan Online Group och Bineros största aktieägare Sam Nurmi har parterna beslutat att Online Group förvärvar samtliga aktier från Sam Nurmi i Binero, detta innebär att Online Group blir ny huvudägare i Binero.

Binero grundades 2002 och har genom åren fått ett flertal utmärkelser för sina tjänster och är den största återförsäljaren av .se domäner i Sverige med över 250 000 sålda domäner. Bolaget har tiotusentals kunder som t.ex. SVT, Färjerederiet och Hemmakväll.

”Att Online Group blir ny huvudägare i Binero är ytterligare ett steg i rätt riktning för vår fortsatta expansion i syfte att bli den största aktören inom onlinemarknadsföring och hosting i Europa. Med 48% av ägarskapet i Binero säkrar vi vår ledande position i Sverige och Skandinavien. I och med förvärvet ökar vi vår andel från 30% till mer än 50% av den totala marknaden för webbhotell.” Säger Urban Johansson, VD och koncernchef för Online Group.

”Att få in Online Group som delägare i Binero ger oss det kontaktnät och den breda kunskap vi behöver för att ta nästa stora steg i att driva webbhotellbranschen i allmänhet och Binero i synnerhet mot nya höjder.” Säger Anders Aleborg, VD och grundare av Binero AB.

Urban Johansson, VD och koncernchef för Online Group AB

urban.johansson@onlinegroup.com

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Onlinemarknadsföring och hosting. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimeringsökordsannonseringsociala medierwebbpubliceringmedieplaneringaffiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har omkring 165 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com