Online Group bryter trenden med kvinnliga chefer inom IT-sektorn

Online Group har under 2013 byggt upp ett företag som väcker stor uppmärksamhet runt om i Europa. Ledningen i bolaget har etablerat ett team av kompetenta och erfarna produkt- och områdeschefer. Tidigare kartläggningar visar att IT-bolag i Sverige har en betydlig hög majoritet av män i styrande befattningar, vilket innebär att Online Group är ett av få företag inom IT-sektorn som bryter den trenden. Online Groupkoncernen har idag totalt 33% kvinnliga chefer, varav 45% av de som har chefsposition inom affärsområdet onlinemarknadsföring är kvinnor.

"IT-branschen har alltid varit dominerad av män, därför är det extra kul att det uppmärksammas att det inte bara finns män bakom Online Groups framgångar. Detta är inget medvetet strategiskt val som bolaget har gjort, utan vi har anställt folk efter deras kompetens och kvalifikationer", säger Urban Johansson, VD och koncernchef på Online Group.

Urban Johansson, VD och koncernchef för Online Group AB

urban.johansson@onlinegroup.com

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Onlinemarknadsföring och hosting. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimeringsökordsannonseringsociala medierwebbpubliceringmedieplaneringaffiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har omkring 165 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com