Online Group konsoliderar med Atomia

I enlighet med tidigare kommunicerad plan konsoliderar Online Group system och datorhallar.
Under hösten 2013 kommer Online Group i samarbete med Atomia erbjuda sina hostingkunder marknadens snabbaste och mest tillförlitliga kontrollpanel.

Den nya kontrollpanelen i kombination med investeringar i infrastruktur kommer ge Online Groups kunder avsevärda förbättingar i både driftsäkerhet och prestanda. Dessutom kommer ytterligare funktionalitet tillföras plattformen som är betydligt mer lättanvänd än befintliga alternativ inom koncernen. Den nya plattformen ger också större möjligheter att snabbare både lansera nya och uppdatera befintliga produkter. Systemskiftet till Atomia innebär således att alla hostingföretag i Online Group; Levonline, Space2U, Crystone och Servage.net, konsolideras till ett system.

I samband med detta kommer den av Online Group hyrda datorhallen i Tyskland att ersättas med den egna datorhallen i Kramfors. Dessa förändringar medför förbättringar i prestanda och tillgänglighet samtidigt som stora kostnadsbesparingar uppnås.

”Vi har under våren byggt upp en god relation till Atomia och har ett  mycket stort förtroende för deras utvecklingsprocess och kunskap inom hosting. Förutom att vi får en bra hostingplattform genom lanseringen av Atomia kommer vi som en del i detta projekt dessutom att byta ut all hårdvara i våra befintliga system. Vi passar också på att införa den senaste virtualiseringstekniken även för webbhosting. Sammantaget leder dessa åtgärder även till en bättre och snabbare support för våra kunder inom Online Group. Under den närmaste tiden kommer vi också att leverera en rad nya och spännande produkter inom hosting och onlinemarknadsföring.” Säger Emil Waldersten, CTO på Online Group.

”Det är alltid inspirerande att se svenska hostingföretag som satsar och investerar i att växa och bli bättre. Vi är givetvis mycket stolta och tacksamma för att vi får denna möjlighet att arbeta med Sveriges ledande onlineföretag.” Säger Magnus Hult, Executive VP på Atomia

Emil Waldersten, CTO, Online Group
emil.waldersten@onlinegroup.com

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Internetmarknadsföring. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimeringsökordsannonseringsociala medierwebbpubliceringmedieplaneringaffiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har omkring 165 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com