Bio-Works säkrar två order från amerikansk kund värda totalt 1,1 MSEK

Bio-Works har erhållit två order värda totalt 1,1 miljoner kronor från en amerikansk kund som tillverkar terapeutiska peptider. Köparen har bekräftat att användningsområdet är peptid-tillverkning. En order har redan levererats och den andra bekräftades sent igår för leverans innan årsskiftet.

Jonathan Royce, VD på Bio-Works:
”Det glädjer oss att våra tidigare investeringar i amerikanska marknaden börja att ge resultat. Att våra produkter används i flera storskaliga processer är bevis att Bio-Works produkter är konkurrenskraftiga och att de leder till förbättrad produktionseffektivitet för våra kunder. Vi ser framför oss flera möjligheter att expandera våra försäljning inom peptidtillverkningsmarknaden.”

Bio-Works har sett en tydlig upptrappning av försäljning under 2020. Efter Q3 hade orderboken redan passerat den totala försäljningen som uppnåddes under 2019. Bio-Works har 59 kundprojekt som är i uppskalningsfas. Vid industriell produktion kan varje enskilt projekt hos en kund vara värt upp till 10 miljoner kronor i årliga intäkter för Bio-Works.

Inom peptidrening är det Bio-Works så kallade jonbytare som driver tillväxten. WorkBeads™ S och WorkBeads Q är tredje generations unika agarosmedia, speciellt utvecklat för kommersiell produktion av värdefulla terapeutiska molekyler i stor skala (såsom peptider). Bio-Works har visat att WorkBeads produkterna ger högre kapacitet och högre renhet i peptidrening, jämfört med produkter från konkurrenter.

För ytterligare information, vänligen besök Bio-Works webbplats, www.bio-works.com eller kontakta: Jonathan Royce, VD för Bio-Works, e-post: jonathan.royce@bio-works.com, telefon: +46 70 143 41 43.

Bio-Works är ett bioteknikbolag som utvecklar, producerar och säljer innovativa separationsmedieprodukter baserade på agaros för att rena proteiner, peptider och andra biomolekyler. Bolagets produkter används huvudsakligen för att rena biologiska läkemedel och diagnostiska produkter, från forskningsfasen till produktion i stor skala. Produkterna säljs globalt dels genom den egna organisationen, dels via distributörer. Bio-Works anläggning är i Uppsala Business Park i Uppsala, Sverige. Bolagets aktie är noterad på First North. FNCA Sweden AB är Certified Adviser.

Citat

Jonathan Royce, VD Bio-Works