Kommuniké från årstämman i Bio-Works Technologies AB

Årsstämman 2020 i Bio-Works Technologies AB (”Bio-Works” eller ”Bolaget”) hölls idag den. 15 maj 2020 i Uppsala varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Fastställande av resultat- och balansräkningen

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen i Bio-Works.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle utgå till aktieägarna samt att resultatmedlen, 70 577 151 SEK, balanseras i ny räkning enligt styrelsens förslag.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex ledamöter med två styrelsesuppleanter.

Årsstämman beslutade att Bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor.

Årsstämman beslutade att arvode ska utgå med 90 000 kronor till var och en av ledamöterna och med 180 000 kronor till styrelsens ordförande. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning. Arvoden till styrelsen är oförändrade från föregående år.

Till styrelseledamöter omvaldes Peter von Ehrenheim, Thomas Eklund, Kirsti Gjellan och Patrick Van de Velde. Johan Sedihn och Peter Nählstedt valdes till nya styrelseledamöter. Till styrelsesuppleanter omvaldes Yong Chui Shin och nyvaldes Thomas Pollare. Peter von Ehrenheim omvaldes till  styrelseordförande.

Årsstämman beslutade om nyval av Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som Bolagets revisor. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att auktoriserade revisorn Leonard Daun kommer att vara huvudansvarig.

Beslut om emission av teckningsoptioner

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av incitamentsprogram genom emission av högst 300 000 teckningsoptioner för ledande befattningshavare, totalt maximalt tio personer.

För programmet gäller att teckningsoptionerna emitteras till marknadspris beräknat enligt Black & Scholes-modellen, teckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptioner sker under perioden 1 april 2023 till och med den 30 juni 2023, till den fastställda teckningskursen om 11.30 kronor per aktie. Varje teckningsoption medför en rätt att teckna en (1) ny aktie i Bio-Works. Därför kommer Bolagets aktiekapital, vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna, att öka med totalt 30 000 kronor.

Beslut om bemyndigande för nyemission av aktier m.m.

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att styrelsen bemyndigas att, vid ett eller flera tillfällen före  nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Emission ska kunna ske mot kontant betalning, apport eller kvittning eller med andra villkor. Vid beslut om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska antalet aktier, teckningsoptioner och eller konvertibler vara begränsat till att motsvara en utspädning om totalt 10 procent av antalet aktier i Bolaget.

För detaljerade villkor avseende ovanstående beslut på stämman hänvisas till de fullständiga förslagen som finns tillgängligt hos Bolaget samt kallelsen som offentliggjorts på Bolagets hemsida, www.bio-works.com.

Bio-Works är ett bioteknikbolag som utvecklar, producerar och säljer innovativ separationsmedia baserat på agaros för att rena proteiner, peptider och andra biomolekyler. Bolagets produkter används huvudsakligen för att rena biologiska läkemedel och diagnostiska produkter, från forskningsfasen till produktion i stor skala. Produkterna säljs globalt dels genom den egna organisationen, dels via distributörer. Bio-Works anläggning finns i Uppsala Business Park i Uppsala, Sverige. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se, är utsedd Certified Adviser.

Mats Johnson, CEO