Studieresultat från fas 1-studier med exidavnemab publicerade i The Journal of Clinical Pharmacology

Stockholm, 27 augusti 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att resultaten från två fas 1-studier med exidavnemab har publicerats i The Journal of Clinical Pharmacology. Exidavnemab är en läkemedelskandidat under utveckling för att behandla sjukdomar såsom Parkinsons sjukdom. Det är en monoklonal antikropp designad för att rikta sig mot aggregerade former av proteinet α-synuklein, medan den skonar den fysiologiska formen av proteinet.

I två separata fas 1-kliniska studier genomförda i samarbete med AbbVie, testades exidavnemab på friska frivilliga för att bedöma läkemedelskandidatens säkerhet, tolerabilitet och farmakokinetik. Studierna inkluderade 98 deltagare från olika etniska bakgrunder, varav 85 fick exidavnemab antingen som en intravenös dos på mellan 100 till 6000 mg eller en subkutan dos på 300 mg.

Resultaten visade att exidavnemab generellt tolererades väl, med en utmärkt halveringstid på cirka 30 dagar. Detta tillsammans med den höga affiniteten och selektiviteten mot de patologiska aggregerade formerna av α-synuklein är avgörande för att upprätthålla en hög målinriktad bindning i hjärnan.

"Data från dessa två studier stödjer den fortsatta kliniska utvecklingen av exidavnemab, och vi ser fram emot att starta fas 2a-studien senare i år," säger Gunilla Osswald, vd för BioArctic, i en kommentar.

Den publicerade artikeln kan läsas i sin helhet här: https://accp1.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jcph.6103

---

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 27 augusti 2024, kl. 08.00.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Oskar Bosson, Vice President Communications and Investor Relations
E-post: oskar.bosson@bioarctic.se

Jiang Millington, Corporate Communication and Social Media Director
E-post: jiang.millington@bioarctic.se
Telefon: +46 79 33 99 166

Om Exidavnemab
Läkemedelskandidaten Exidavnemab är en monoklonal antikropp som är designad för att selektivt binda och eliminera aggregerade former av alfa-synuklein, såsom oligomerer och protofibriller och fibrillära former, som förekommer i neurodegenerativa sjukdomar inklusive Parkinsons sjukdom. Målet är att utveckla en sjukdomsmodifierande behandling som stoppar eller bromsar sjukdomsförloppet i Parkinsons sjukdom.

BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på sjukdomsmodifierande behandlingar för neurodegenerativa sjukdomar, såsom Alzheimers sjukdom, Parkinsons sjukdom och ALS. BioArctic fokuserar på innovativa behandlingar inom områden med stort medicinskt behov. Bolaget grundades 2003 baserat på innovativ forskning vid Uppsala universitet. Samarbeten med universitet är av stor vikt för bolaget tillsammans med dess strategiskt viktiga globala partner Eisai inom Alzheimers sjukdom. Projektportföljen är en kombination av fullt finansierade projekt som drivs i partnerskap med globala läkemedelsbolag samt innovativa egna projekt med stor marknads- och utlicensieringspotential. BioArctics aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap (kortnamn: BIOA B). För ytterligare information, besök gärna www.bioarctic.se.