BioGaia AB : Bokslutskommuniké 2011

BioGaia AB Bokslutskommuniké 2011

2011

-     Omsättningen uppgick till 315,0 (236,0) miljoner kronor, en ökning med 79,0 miljoner kronor (33%). Rensat för valutaeffekter var omsättningsökningen 40%.

-    Rörelseresultatet uppgick till 103,2 (56,3) miljoner kronor, en förbättring med 46,9 miljoner kronor (83%). Rensat för valutaeffekter var rörelseresultatsökningen 101%.

-    Vinst före skatt uppgick till 108,9 (69,7) miljoner kronor, en förbättring med 39,2 miljoner kronor (56%). I finansnettot ingår en valutakursvinst på 2,5 (12,4) miljoner kronor avseende valutaterminer i EUR.

-    Vinst efter skatt uppgick till 79,5 (47,2) miljoner kronor, en förbättring med 32,3 miljoner kronor (68%).

-    Vinst per aktie uppgick till 4,42 (2,74) kronor.

-    Periodens totala kassaflöde uppgick till 24,7 (47,5) miljoner kronor. Under året utbetalades dels utdelning om 34,5 (25,8) miljoner kronor, dels bolagsskatt på 35,8 (0) miljoner kronor (varav 18,4 miljoner kronor avser räkenskapsåret 2010). Likvida medel uppgick per 31 december 2011 till 171,5 (146,9) miljoner kronor.

-    Styrelsen föreslår den kommande årsstämman en ordinarie utdelning på 1,26 kronor och en extra utdelning på 2,74 kronor vilket ger en total utdelning på 4,00 kronor per aktie.

Fjärde kvartalet 2011

-    Omsättningen uppgick till 82,4 (62,8) miljoner kronor, en ökning med 19,6 miljoner kronor (31%). Rensat för valutaeffekter var omsättningsökningen 32%.

-    Rörelseresultatet uppgick till 23,8 (16,2) miljoner kronor, en förbättring med 7,6 miljoner kronor (47%). Rensat för valutaeffekter var rörelseresultatökningen 51%.

-    Vinst före skatt uppgick till 29,6 (18,6) miljoner kronor, en förbättring med 11,0 miljoner kronor (59%). I finansnettot ingår en valutakursvinst på 4,8 (1,9) miljoner kronor avseende valutaterminer i EUR.

-    Vinst efter skatt uppgick till 21,8 (12,9), en förbättring med 8,9 miljoner kronor (69%).

Viktiga händelser under fjärde kvartalet 2011

-    Avtal avseende försäljning av droppar och tabletter i Venezuela och Puerto Rico.

-    Resultat från två Helicobacter pylori-studier

"Förra året innebar ännu ett år med stark försäljningstillväxt. Det gäller både våra färdiga produkter, på alla marknader, och våra insatsprodukter i Europa och Asien. Det är också uppmuntrande att se att våra fokuserade satsningar på Japan och USA har gett resultat som vi nu kan bygga vidare på. ", säger Peter Rothschild, vd BioGaia.

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 10 februari 2012 kl 08.00.