BioGaia AB : Delårsrapport 1 januari - 30 september 2011

BioGaia AB Delårsrapport 1 januari - 30 september 2011
(Siffror inom parantes avser motsvarande period föregående år)

Delårsperioden 1 januari - 30 september 2011

-    Omsättningen uppgick till 232,6 (173,3) miljoner kronor, en ökning med 59,3 miljoner kronor (34%). Rensat för valutaeffekter var omsättningsökningen 43%1).

-    Rörelseresultatet uppgick till 79,4 (40,1)2) miljoner kronor, en förbättring med 39,3 miljoner kronor (98%). Rensat för valutaeffekter var rörelseresultatsökningen 121%1).

-    Vinst före skatt uppgick till 79,2 (51,1) 2) miljoner kronor, en förbättring med 28,1 miljoner kronor (55%). I finansnettot ingår en valutakurseffekt på -2,2 (+10,5) miljoner kronor avseende valutaterminer i EUR.

-    Vinst efter skatt uppgick till 57,8 (34,3) 2) miljoner kronor, en förbättring med 23,5 miljoner kronor (69%).

-    Vinst per aktie uppgick till 3,24 (1,99) kronor.

-    Periodens totala kassaflöde uppgick till 14,2 (25,7) miljoner kronor. Under perioden utbetalades dels utdelning om 34,5 miljoner kronor, dels bolagsskatt på 30,1 miljoner kronor (varav 18,4 miljoner kronor avser räkenskapsåret 2010). Likvida medel uppgick per 30 september 2011 till 161,4 (125,7) miljoner kronor.

Perioden 1 juli - 30 september 2011

-    Omsättningen uppgick till 73,1 (48,9) miljoner kronor, en ökning med 24,2 miljoner kronor (49%). Rensat för valutaeffekter var omsättningsökningen 53%1).

-    Rörelseresultatet uppgick till 22,1 (8,6)2) miljoner kronor, en förbättring med 13,5 miljoner kronor (157%). Rensat för valutaeffekter var rörelseresultatökningen 160%1).

-    Vinst före skatt uppgick till 21,4 (12,9) 2) miljoner kronor, en förbättring med 8,5 miljoner kronor (66%). I finansnettot ingår en valutakurseffekt på -1,5 (+3,9) miljoner kronor avseende valutaterminer i EUR.

-    Vinst efter skatt uppgick till 15,6 (8,0) 2), en förbättring med 7,6 miljoner kronor (95%).

Viktiga händelser under tredje kvartalet 2011

-    Avtal avseende försäljning av droppar och tabletter i Marocko.

-    Avtal avseende försäljning av tabletter i USA.

-    Avtal avseende försäljning av tabletter på Filippinerna.

Viktiga händelser efter tredje kvartalets utgång

-    Avtal avseende försäljning av droppar och tabletter i Venezuela och Puerto Rico.

"Det är oerhört glädjande att vi ser en fortsatt mycket god försäljningstillväxt inom båda våra produktsegment. Tredje kvartalet brukar, på grund av sommarsemestrarna i Europa, vara vår försäljningsmässigt sämsta period. Tack vare några betydande order från Nestlé blev tredje kvartalet ovanligt starkt", säger Peter Rothschild, VD BioGaia.

BioGaia är ett bioteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri (Reuteri) som har probiotiska, hälsofrämjande effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på OMX Nordiska börs i Stockholm, listan för mindre bolag. www.biogaia.se

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 25 oktober 2011 kl 08.00.