BioGaia AB : Delårsrapport 1 januari - 31 Mars 2012

BioGaia AB Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2012
(Siffror inom parantes avser motsvarande period föregående år)

Perioden 1 januari - 31 mars 2012

- Omsättningen uppgick till 434,3 (69,9) miljoner kronor. I omsättningen ingår licensintäkt på 356 miljoner kronor från Nestlé vilken är att betrakta som engångsintäkt. Exklusive engångsintäkten från Nestlé uppgick omsättningen till 78,3 (69,9) miljoner kronor, en ökning med 8,4 miljoner kronor (12 procent).

- Rörelseresultatet uppgick till 382,1 (23,4) miljoner kronor. Exklusive engångsintäkt uppgick rörelseresultatet till 26,1 (23,4) en förbättring med 2,7 miljoner kronor (12 procent).

- Vinst före skatt uppgick till 384,9 (25,6) miljoner kronor. Exklusive engångsintäkt uppgick vinst före skatt till 28,9 (25,6) miljoner kronor, en förbättring med 3,3 miljoner kronor (13 procent).

- Vinst efter skatt uppgick till 283,2 (18,5) miljoner kronor. Exklusive engångsintäkt uppgick vinst efter skatt till 20,8 (18,5) miljoner kronor, en förbättring med 2,3 miljoner kronor (12 procent).

- Vinst per aktie uppgick till 16,37 (1,04) kronor. Exklusive engångsintäkt uppgick vinst per aktie till 1,18 kronor.

- Periodens totala kassaflöde uppgick till 358,7 (1,9) miljoner kronor. Exklusive engångsbetalning uppgick kassaflödet till 2,7 miljoner kronor. I kassaflödet ingår investeringar på Twopac på cirka 9,0 miljoner kronor. Likvida medel uppgick per 31 mars 2012 till 529,9 (148,5) miljoner kronor.

Viktiga händelser under första kvartalet 2012

- Avtal avseende utökat samarbete med Nestlé som bland annat innebär försäljning av licens för 50,8 miljoner EUR varav 40 miljoner EUR (356 miljoner kronor) betalats och redovisats som intäkt under kvartalet.

- Resultat från klinisk studie visar att Lactobacillus reuteri Protectis minskar diarré hos barn.

- Styrelsen föreslår årsstämman en ytterligare extra utdelning om två kronor per aktie, det vill säga en total utdelning om 6 kronor per aktie.

Viktiga händelser efter utgången av första kvartalet 2012

- Avtal avseende försäljning av droppar och tabletter i Taiwan.

"Kvartalet kännetecknas naturligtvis av vårt nya avtal med Nestlé som tecknades i februari. Avtalet är av stor strategisk betydelse för BioGaia och innebär ett fördjupat och utökat samarbete. Avtalet öppnar också en intressant möjlighet för oss att låta Nestlé marknadsföra våra produkter under BioGaia-varumärket i några av de större marknaderna", säger Peter Rothschild, vd BioGaia.

Välkommen att deltaga i telefonkonferens angående delårsrapporten som kommer att hållas idag kl 10:00 av vd Peter Rothschild och CFO Margareta Hagman. För att deltaga i konferensen ring 08-506 857 59.