BioGaia AB Bokslutskommuniké 2009

-    Omsättningen uppgick till 203,5 (145,2) miljoner kronor, en ökning med 58,3 miljoner kronor (40%).

-          - Rörelseresultatet uppgick till 47,7 (25,8) miljoner kronor, en förbättring med 21,9 miljoner kronor (85%).

-          - Vinst före skatt uppgick till 53,1 (24,0) miljoner kronor, en förbättring med 29,1 miljoner kronor (121%).

-          - På grund av tidigare förlustavdrag betalar BioGaia ingen skatt. Periodens bokförda skattekostnad om 17,1 miljoner kronor avser förändring av uppskjuten skattefordran. Vinst efter bokförd skatt uppgick till 36,0 (36,1) miljoner kronor, en minskning med 0,1 miljoner kronor. I föregående års resultat ingick en uppskjuten skatteintäkt på 12,1 miljoner kronor.

-         -  Vinst efter skatt per aktie uppgick till 2,11 (2,10) kronor. Vinst före skatt per aktie uppgick till 3,09 (1,40) kronor.

-          - Årets kassaflöde från den löpande verksamheten, före förändring av rörelsekapital, uppgick till 52,6 (32,4) miljoner kronor. Årets totala kassaflöde uppgick till 42,5 (14,3) miljoner kronor.  Likvida medel uppgick per 31 december 2009 till 100,3 (58,1) miljoner kronor.

-          - Styrelsen föreslår den kommande årsstämman en ordinarie utdelning på 90 öre och en extra utdelning på 60 öre vilket ger en total utdelning på 1,50 kr per aktie.

FjFjärde kvartalet 1 oktober - 31 december 2009

-          - Omsättningen under fjärde kvartalet uppgick till 52,3 (39,2) miljoner kronor, en ökning med 13,1 miljoner kronor (33%) jämfört med motsvarande period föregående år.

-          - Rörelseresultatet uppgick till 11,4 (7,5) miljoner kronor, en förbättring med 3,9 miljoner kronor.

-          - Vinst före skatt uppgick till 10,5 (3,9) miljoner kronor, en förbättring med 6,6 miljoner kronor.

-          - På grund av tidigare förlustavdrag betalar BioGaia ingen skatt. Periodens bokförda skattekostnad om 3,7 miljoner kronor avser förändring av uppskjuten skattefordran. Vinst efter bokförd skatt uppgick till 6,8 (5,0) miljoner kronor, en ökning med 1,8 miljoner kronor. I samma period föregående år ingick en uppskjuten skatteintäkt på 1,1 miljoner kronor.

Viktiga händelser under fjärde kvartalet 2009

-    Avtal med Pharma Nord avseende försäljning av BioGaias Probiotiska tabletter och droppar i Danmark.

Viktiga händelser efter räkenskapsårets utgång

-    Avtal med Nippon Access avseende försäljning i Japan av en stor del av BioGaias sortiment.

"Både den snabba försäljnings- och resultattillväxten och det fina mottagandet våra produkter får i alla de nya länder vi lanserar är mycket glädjande" säger Peter Rothschild, VD BioGaia AB

Peter Rothschild, VD tel: 08 -555 293 00.

Jan Annwall, vVD tel: 08 - 555 293 00