BioGaia initierar forskningsstudie med typ 2-diabetiker

BioGaia initierar forskningsstudie med typ 2-diabetiker

BioGaia har initierat en forskningsstudie med typ 2-diabetiker tillsammans med Gothia Forum för klinisk forskning vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg i samarbete med Sahlgrenska Center for Cardiovascular and Metabolic Research.

Baserat på positiva resultat vid intag av BioGaias probiotikastam Lactobacillus reuteri Protectis på patienter med typ 2-diabetes i en tidigare pilotstudie, kommer denna dubbel-blinda, placebo-kontrollerade studie att undersöka effekterna av Lactobacillus reuteri Protectis på blodglukoskontroll under en 12-veckorsperiod. Studien kommer att undersöka kliniska resultatparametrar, men även försöka definiera potentiella mekanistiska förklaringar till de uppnådda effekterna.

BioGaia skickar ut detta pressmeddelande eftersom studien snart kommer att bli offentlig på www.clinicaltrials.gov, när den, enligt företagets krav, blivit godkänd av etisk kommitté. Fler detaljer om studien finns på denna hemsida.

- Vi är i ett tidigt skede i utvecklingen av produkter inom detta potentiellt intressanta nya område för BioGaia. Typ 2-diabetes är ett enormt och växande problem över hela världen, säger Peter Rothschild, vd, BioGaia.

Eamonn Connolly, forskningschef: 08 555 293 00

2012-05-09 Årsstämma i BioGaia
2012-05-08 Delårsrapport 1 januari-31 mars 2012
2012-04-17 BioGaia tecknar exklusivt distributionsavtal för sina probiotiska droppar och tabletter i Taiwan

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 14 maj 2012 kl 09.00.