BioGaia täcker den latinamerikanska marknaden samt skriver kontrakt för Schweiz

BioGaia utökar sitt kontrakt med Ferring Pharmaceuticals och täcker därigenom i stort sett hela Latinamerika. Avtalet ger Ferring exklusiva rättigheter att sälja BioGaias Probiotiska tabletter och droppar i ytterligare 10 länder: Colombia, Costa Rica, Nicaragua, Panama, Dominikanska Republiken, Guatemala, Honduras, Kuba, El Salvador och Trinidad-Tobago. Produkterna kommer att säljas under BioGaia-varumärket.

Ferring är en schweiziskbaserad forskningsdriven koncern aktiv på den globala marknaden. Företaget identifierar, utvecklar och marknadsför innovativa produkter såsom endokrinologi, gastroenterologi, gynekologi, fertilitet och urologi. Under senare år har Ferring expanderat bortom sin traditionella europeiska bas och har idag kontor i över 40 länder. För att läsa mer om Ferring och deras produkter, besök gärna deras hemsida www.ferring.com.

"Motiverade av det framgångsrika samarbetet i övriga länder både med den medicinska yrkeskåren och patienter är det med stort nöje vi gör BioGaias produkter tillgängliga i flera länder i Latinamerika." säger Edvard Philipson, VP Latinamerika.

BioGaia har också tecknat ett distributionskontrakt med det Schweizbaserade företaget AllergyCare AG. Kontraktet ger AllergyCare exklusiva rättigheter att sälja BioGaias Probiotiska droppar och tabletter i Schweiz och Liechtenstein. Produkterna kommer att säljas under BioGaia-varumärket.

AllergyCare är ett farmaceutiskt företag med verksamhet i Schweiz och Liechtenstein, som fokuserar på marknadsföring och försäljning av produkter med kliniskt dokumenterade hälsofördelar inom områdena allergi, pediatrik samt dermatologi.

"BioGaias produkter matchar och kompletterar alldeles utmärkt vår företagsfilosofi och strategi, vilket är att erbjuda nya angreppssätt och lösningar inom det medicinska området, med stöd från landets ledande läkare ", säger Bruna Ofner, General Manager på AllergyCare AG.

"Vi är mycket nöjda att ha täckt några vita fläckar i vårt distributionsnätverk genom dessa kontrakt med två mycket starka och engagerade distributörer" säger Peter Rothschild, VD, BioGaia AB.

Senaste pressmeddelande från BioGaia:
2008-06-24             BioGaia utökar samarbetet med Verman
2008-04-29             BioGaia i strategisk allians med BERICAP
2008-04-23             Årsstämma i BioGaia

Peter Rothschild, VD tel: 08 -555 293 00
Jan Annwall, vice VD tel: 08-555 293 00

BioGaia är ett bioteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri (Reuteri) som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för mindre bolag.