BioGaia tecknar avtal för Kina

Avtalet ger läkemedels- och bioteknikföretaget Asia United (Kina) Medical Co. Limited exklusiva rättigheter att sälja BioGaias probiotiska droppar i folkrepubliken Kina. - Detta är ett kraftfullt första steg in på den kinesiska marknaden för BioGaias kosttillskott, säger Peter Rothschild, vd, BioGaia AB.

Lansering av produkten är beräknad till slutet på 2011 efter den nödvändiga lokala registreringen som Asia United kommer att sköta. Dropparna kommer att säljas under BioGaias eget varumärke. Ungefär 40 % av BioGaias försäljning av färdiga produkter säljs idag under BioGaias eget varumärke eller under så kallad "co-branding".

Asia United är en del av Unilab Group, ett privatägt regionalt läkemedels- och hälsoföretag med ledande ställning i sydöstra Asien och med starka varumärken på Filippinerna, i Indonesien, Thailand, Malaysia, Singapore, Vietnam och Myanmar.

Asia United säljer framför allt orala koleravacciner och tillväxthormoner. Genom 27 regionala kontor täcks hela landet och man har över 300 läkemedelskonsulenter som besöker pediatriker och vaccinationskliniker. Med sin omfattande erfarenhet av marknadsföring och distribution av kylförvarade läkemedel är Asia United mycket lämpliga att hantera BioGaias probiotiska droppar, vilka kräver kylskåpsförvaring.

- Vi är mycket nöjda med att kunna lägga till denna produkt till vår växande affärsverksamhet i Kina och ser en stor potential i denna väldokumenterade och innovativa produkt på en växande kinesisk probiotikamarknad, säger doktor Lee, styrelseledamot, Asia United.

- Detta är ett viktigt första steg för oss in i Kina och vi är övertygade om att Asia United är en idealisk partner att hjälpa oss etablera våra droppar på en mycket stor och växande marknad, säger Peter Rothschild, vd, BioGaia AB.

Doktor Lee, styrelseledamot, Asia United, tel: +86 (21) 50 31 88 00
Peter Rothschild, VD tel: 08 -555 293 00

BioGaia är ett bioteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri (Reuteri) som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för mindre bolag. www.biogaia.se