BioGaia tecknar avtal med Nestlé för ny kategori av produkter

BioGaia har i dag tecknat ett nytt produktions- och licensavtal med Nestlé som avser användning av BioGaias patenterade Lactobacillus reuteri i en ny kategori av produkter. Detta långtidsavtal ger Nestlé exklusiva rättigheter att använda denna probiotika i ytterligare en produktkategori i ett stort antal länder, med fokus på tillväxtmarknader.

Lactobacillus reuteri kommer att tillsättas i en av Nestlés existerande produktkategorier. Denna utveckling har underlättats avsevärt genom de kliniska studier som genomförts av BioGaia och innebär en god möjlighet att erbjuda ett differentierat och värdefullt alternativ till konsumenterna.

Detta är det tredje avtalet med Nestlé efter försäljningen av licensavtalet för den resterande patenttiden för användning av Lactobacillus reuteri i modersmjölksersättning som tecknades med Nestlé i februari 2012. Det nya avtalet belyser det goda samarbetet mellan de två företagen, med samverkan inom såväl det vetenskapliga som det kommersiella området.

”Vi är mycket nöjda med att ha slutit detta avtal med Nestlé eftersom det successivt ersätter en avsevärd del av den verksamhet som vi tidigare sålde till dem. Det reflekterar det utmärkta partnerskap vi etablerat,” säger Peter Rothschild, vd BioGaia.

2013-05-13 BioGaia tecknar exklusivt distributionsavtal i Kina
2013-05-07 BioGaia tecknar exklusivt distributionsavtal i Sydkorea
2013-04-26 Årsstämma i BioGaia

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 30 maj 2013 kl 14.40.

BioGaia är ett hälsoföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för medelstora bolag. www.biogaia.se

Peter Rothschild, vd BioGaia