BioGaia tecknar exklusivt återförsäljaravtal med Nippon Access

BioGaia har tecknat ett exklusivt återförsäljaravtal med Japans största mat- och kosttillskottsgrossist Nippon Access, som är dotterbolag till Japans femte största handelsföretag ITOCHU Corporation.

ITOCHU/ACCESS kommer att distribuera BioGaias existerande egna produkter förutom tuggtabletten, med BioGaia- varumärket i Japan samt utveckla och lansera mejeri- och Functional Foodsprodukter, drycker, välling, barnmat och mat för äldre med BioGaia-varumärket i samarbete med BioGaia Japan. NIPPON ACCESS distributionsnät täcker samtliga butiker i Japan.

ITOCHU/ACCESS har fokuserat på förebyggande medicinsk verksamhet genom att bygga en distributionskedja i samarbete med närbutikskedjor, daghem och sjukhus. BioGaias produkter kommer att bli flaggskeppsprodukter i denna affärsstrategi

ITOCHU-koncernen som grundades 1858, är ett konglomerat med 700 företag och 55.000 anställda och med nätverk i alla typer av affärsverksamhet. De äger bland annat även 15.000 närbutiker, så kallade "convenience stores" i Japan - "Family Mart" och "Mini Stop".

NIPPON ACCESS grundades 1958 och har 3.100 anställda med en omsättning 2009 på 1,3 biljoner JPY (SEK 104 miljarder). ACCESS är distributören i ITOCHU-koncernens mat- och läkemedelsverksamhet. ACCESS är den största återförsäljaren inom livsmedelsområdet i Japan och Asien och täcker alla typer av distributionskanaler för mat, kosttillskott och läkemedel.

"Sedan BioGaia Japan grundades 2006 har vi fokuserat på att hitta den bästa partnern att samarbeta med för att bygga upp vårt eget varumärke i denna stora och konkurrensutsatta marknad. Vår högsta prioritet har varit att bygga en hållbar affärsverksamhet i Japan med vårt eget varumärke som vi säljer direkt till handeln och inte via licensavtal. Nu har vi tecknat detta avtal med det företag som vi bedömer är den bästa samarbetspartnern i Japan och som har tillräckliga resurser för marknadsföring och distribution" säger Keitaro Nomura, VD BioGaia Japan.

"Vi har investerat stora resurser för att hitta den bästa affärsmodellen och samarbetspartnern i Japan. Genom avtalet med ITOCHU/ACCESS kommer vi kunna arbeta genom alla möjliga distributionskanaler med i stort sett alla våra produkter och nå konsumenter via en mängd olika vägar. Dessutom gör vi detta utan att påverka våra existerande värdefulla kunder i Japan, Erina, Chichiyasu och Earth BioChemical som bibehåller sina exklusiva avtal inom respektive områden. Det är med stor förväntan jag ser fram emot samarbetet med ITOCHU/NIPPON ACCESS-koncernen säger Peter Rothschild, VD BioGaia AB.

Senaste pressmeddelande från BioGaia:

2009-12-09                                 Ändrat datum för BioGaias Bokslutskommuniké

2009-12-08                                 BioGaia utser två vice verkställande direktörer

2009-10-22                                 Delårsrapport 1 januari - 30 september 2009

Peter Rothschild, VD tel: 08 -555 293 00

Jan Annwall, vVD tel: 08-555 293 00

BioGaia är ett bioteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri (Reuteri) som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för mindre bolag.

www.biogaia.se