BioGaia tecknar exklusivt avtal i Sri Lanka

BioGaia har idag tecknat ett exklusivt avtal med Axero Associates (Pvt) Limited för rätten att sälja BioGaias ProTectis droppar och tabletter, BioGaia Gastrus och BioGaia ProDentis i Sri Lanka. Lanseringen är planerad att ske under början av 2016.

Axero Associates (Pvt) Limited, är ett snabbt växande läkemedelsföretag på Sri Lanka. Bolagets verksamhet består av licensiering, affärsutveckling, marknadsföring, försäljning och distribution av ett stort antal produkter, både receptfria och receptbelagda läkemedel, inom många olika terapiområden. Axero marknadsför sina produkter mot hälso- och sjukvårdspersonal genom ett team av läkemedelsrepresentanter.

Axero kommer inledningsvis att lansera BioGaia ProTectis droppar och tabletter, BioGaias största produkter, och senare även marknadsföra BioGaia ProDentis och Gastrus. I dag säljs dropparna i 70 länder och tabletterna i 50 länder världen över.

”Vi ser stor potential för BioGaias probiotika på Sri Lanka och ser fram emot att ta dessa väldokumenterade produkter till vår marknad. Vi ser också fram emot ett framgångsrikt samarbete med BioGaia”, säger Kapila Dayaratne, vd, Axero.

Sri Lanka har 20 miljoner invånare och en inkomst per capita på 3,200 dollar. Ekonomin beräknas växa i snabb takt, med 7-8 procent, under kommande år och även köpkraften per capita ökar.

"Asien är en marknad med stor potential och jag är glad över att BioGaias produkter kommer att finnas i ytterligare ett land här. Med den ansedda lokala partnern Axero hoppas vi på en framgångsrik lansering av våra nyckelprodukter i Sri Lanka", säger Peter Rothschild, vd, BioGaia.

2015-10-20 BioGaia utser ny vd
2015-10-12 BioGaias probiotika främjar längdtillväxt och förhindrar återkommande diarré
2015-09-07 BioGaia investerar ytterligare i Infant Bacterial Therapeutics AB

BioGaia är ett hälsoföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för medelstora bolag. www.biogaia.se