BioGaia tecknar exklusivt avtal med Fleet Laboratories i USA

BioGaia tecknar exklusivt avtal med Fleet Laboratories i USA

BioGaia har tecknat ett avtal med Fleet Laboratories som ger företaget exklusiva rättigheter att sälja BioGaias probiotiska tuggtablett med jordgubbssmak i USA och dess territorier (förutom Puerto Rico). Lansering beräknas till första kvartalet 2012.

Fleet kommer att sälja de probiotiska tuggtabletterna under sitt varumärke Pedia-Lax. Precis som BioGaias övriga probiotiska produkter för maghälsa innehåller tuggtabletterna L. reuteri Protectis, en probiotikastam som är patenterad av BioGaia och som har studerats i ett stort antal kliniska studier inom mag- och immunhälsa. BioGaia samarbetar redan med C.B. Fleets dotterbolag Casen Fleet i Spanien och Portugal, där flera av företagets probiotiska kosttillskott säljer bra.

BioGaias produkter säljs på apotek i cirka 60 länder runt om i världen. Utöver den probiotiska tuggtablett som Fleet Laboratories kommer att sälja marknadsför företaget Everidis Health Sciences följande av BioGaias produkter i USA under BioGaias varumärke: BioGaia ProTectis Drops (för spädbarn), BioGaia Probiotic Straws och BioGaia Chewable Tablets (i originalsmaken citron).

- Vi är mycket nöjda med avtalet med Fleet Laboratories då det ger oss möjligheten att utöka vår närvaro i USA, en viktig region med stor tillväxtpotential, säger Peter Rothschild, vd på BioGaia.

Om Fleet Laboratories
VA. Fleet Laboratories grundades 1960 och har sitt huvudkontor i Lunchburg. Företaget är privatägt och tillverkar och marknadsför produkter inom hälsovårdsområdet. Fleet, som tidigare hette C.B. Fleet, är välkänt för sitt sortiment av laxerande läkemedel, men marknadsför även ett antal olika kosmetikaprodukter samt läkemedel i 100 länder runt om i världen.

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Lag om Värdepappersmarknaden. Informationen lämnades till offentliggörande den 18 augusti 2011 kl 15:00.

BioGaia är ett bioteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för mindre bolag. www.biogaia.se