BioGaias hälftenägda bolag TwoPac investerar i ny anläggning i Eslöv

TwoPac, som till 50 % ägs av BioGaia och till 50 % av TwoPacs ledning, tillverkar sugrör och oljedroppar innehållande probiotika samt Life Top Cap, en kapsyl som innehåller känsliga ingredienser, för BioGaias räkning. De ökande volymerna och kvalitetskraven från myndigheter och kunder har gjort att företagets nuvarande lokaler inte längre är ändamålsenliga. TwoPac har därför fattat beslut om att bygga en egen anläggning i Eslöv där företaget idag hyr lokaler.

Investeringen beräknas till ca 20 miljoner kronor och kommer att finansieras av eget rörelseöverskott och genom lån från BioGaia. Anläggningen kommer att möta kvaltitetsnormer enligt GMP (Good Manufacturing Practice) och förväntas tas i bruk i början av 2012.

- Det är av strategisk betydelse för BioGaia att kunna tillverka flera unika produkter som har god stabilitet och erbjuder konsumenten hanteringsfördelar till rimliga kostnader, säger Peter Rothschild, vd BioGaia AB.

- Den nya anläggningen kommer att innebära att vi kan producera större volymer, mer effektivt med ännu bättre kvalitetskontroll och att vi kan vara med och utveckla flera nya BioGaia-produkter, säger Per Hjalmarsson, vd TwoPac AB.

Peter Rothschild, vd, BioGaia AB tel: 08 -555 293 00