BioGaias probiotika för munhälsa lanseras på tre nya marknader

BioGaia har tecknat tre nya exklusiva avtal för Prodentis, med Hansamed Ltd för försäljning i Kanada, med BioCulture för försäljning på Filippinerna och med MTC Pharma Co Ltd för försäljning i Vietnam. Alla tre partners kommer att sälja Prodentis under BioGaias varumärke och planerar att lansera under 2017.

BioGaias munhälsoprodukter innehåller den patenterade och väl studerade probiotikan Lactobacillus reuteri Prodentis, som i nära 30 kliniska studier har visat positiva effekter på framför allt blödande tandkött (gingivit) och tandlossningssjukdom (parodontit).

Portföljen består av sugtabletter och tuggummi för konsumenter och oljedroppar för professionell användning. I dag säljs BioGaias munhälsoprodukter i fler än 20 länder runt om i världen och strategin är att fortsätta expandera det globala nätverket. Den probiotiska marknaden för munhälsa växer och BioGaia ser en stor potential för Prodentis inom de närmaste åren.

De flesta av BioGaias partners som säljer Prodentis fokuserar på marknadsföring mot tandvårdspersonal och det är också den affärsmodell som är aktuell i de tre nya länderna.

”Vi fokuserar mycket på att utveckla vår munhälsoverksamhet och vår försäljning av Prodentis, där vi har starka kliniska bevis. Jag är därför mycket glad att vi har tecknat ytterligare tre avtal med starka partners i både Kanada och Asien”, säger Axel Sjöblad, vd, BioGaia.

2017-04-04 Kallelse till årsstämma i BioGaia AB (publ)
2017-03-16 BioGaia tecknar exklusivt avtal i Australien
2017-02-10 BioGaia AB ­ Bokslutskommuniké 2016

Axel Sjöblad, vd BioGaia: 08 555 293 00

BioGaia är ett hälsoföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholms huvudmarknad, segmentet för medelstora bolag. www.biogaia.se.

BioGaia AB, Box 3242, SE- 103 64 STOCKHOLM Gatuadress: Kungsbroplan 3, Stockholm Telefon: 46 8 -55529300. Organisationsnummer 556380-8723. www.biogaia.se.

Vi fokuserar mycket på att utveckla vår munhälsoverksamhet och vår försäljning av Prodentis, där vi har starka kliniska bevis. Jag är därför mycket glad att vi har tecknat ytterligare tre avtal med starka partners i både Kanada och Asien.
Axel Sjöblad, vd, BioGaia