BioGaias probiotika Protectis ökar SARS-CoV-2 antikroppssvar hos vuxna

En randomiserad, trippel-blindad, placebo-kontrollerad studie med BioGaias probiotika Protectis visade sig öka SARS-CoV-2 antikroppstitrar hos friska frivilliga efter 28 dagar eller mer efter vaccination. Det tyder på att tillskott av probiotika kan förbättra det långsiktiga skyddet mot genombrottsinfektioner.

Studiens syfte var att undersöka probiotikans effekt på SARS-CoV-2-specifik antikroppsrespons efter infektion eller covid-19 vaccination. Deltagarna konsumerade antingen BioGaia Protectis (Limosilactobacillus reuteri DSM 17938) + 10 mikrogram vitamin D3, eller en placeboprodukt som endast innehöll vitamin D3 i 6 månader. Under interventionsperioden blev 12 försökspersoner infekterade, och 17 blev fullt vaccinerade och provtagna 28 dagar eller mer efter vaccinationen.

Syftet med studien var att undersöka effekten av BioGaias probiotikatillskott Protectis på SARS-CoV-2-specifika antikroppssvar efter naturlig infektion eller vaccination. Även om det primära utfallsmåttet, baserat på infekterade individer inte nådde statistisk signifikans mellan interventionsgrupperna, så visade fullt vaccinerade individer som konsumerade BioGaia Protectis ökade IgA-antikroppsnivåer efter att 28 dagar eller mer hade förflutit sedan vaccination.

Studien genomfördes vid Nutrition-Gut-Brain Interactions Research Centre, Örebro universitet, i Sverige.

"Såvitt vi vet är det här den första studien som undersöker effekten av probiotikatillskott på olika SARS-CoV-2-antikroppsklasser, inklusive virusneutraliserande antikroppar i en antikroppsnaiv kohort", säger Prof. Robert Brummer, en av forskarna bakom studien.

Resultaten tyder på att BioGaia Protectis kan förbättra det långsiktiga skyddet mot genombrottsinfektioner efter vaccination. Samma typ av antikroppar som ökas av probiotika i denna studie har tidigare visat sig vara skyddande mot genombrottsinfektioner.

Redan känt inom området

Probiotika har visat sig skydda mot luftvägsinfektioner och öka effektiviteten av vissa vaccinationer. I en tidigare klinisk studie har BioGaias probiotika med L. reuteri visat sig minska frånvaro från arbetet på grund av vanliga infektioner. Vitamin D3 är viktigt för immunförsvaret och har en betydande roll i försvaret mot covid-19.

Studien publicerades online den 4 juli 2023 i tidskriften Gut Microbes. Länk här.

Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här

Kontaktpersoner:
Namn: Jakob Axelsson, Research Manager på BioGaia
Mejl:
jax@biogaia.se
Telefon: +46 703 69 19 43

Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaia.com