BioGaias VD och grundare Peter Rothschild får prestigefyllt pris

Peter Rothschild får Arthur D. Little Nordic Life Science Award för att ha utvecklat en ny Life Science-marknad där BioGaia nu är världsledande.
– Jag känner mig hedrad att få bli en del av den grupp av fantastiskt duktiga personer inom Life Science som tidigare fått detta pris, säger Peter Rothschild, VD BioGaia, som mottar priset vid en ceremoni i Stockholm 22 januari.

– BioGaia har skapat sig en världsledande position inom sitt område. Det är ingen ”quick fix” att bygga ett Life Science-företag. Det Peter Rothschild har lyckats med är extraordinärt då verksamheten baseras på seriös forskning och innovativa produkter. Det har gett BioGaia en världsledande position, säger Nils Bohlin, upphovsman och ansvarig för priset vid Arthur D. Little.

Priset ges till en person i Norden som visat mycket goda ledaregenskaper inom Life Science. Verksamheten ska bygga på ett starkt entreprenörskap och en hög vetenskaplig nivå. Priset delas ut för elfte året och har tidigare gått till bland andra Hans Wigzell, Bengt Ågerup och Matthias Uhlén.

Börsraket
I Veckans Affärers/Bisnodes årliga rangordning av Sveriges Superföretag återfinns BioGaia som ett av 205 nya företag på listan. Men BioGaia är inte bara en nytillkommen uppstickare. Sett till företagens totala omsättning placerar sig BioGaia på plats 12 bland de totalt 366 företagen. BioGaia omnämns också som tredje bästa företag i den lista där samtliga Superföretags resultat de senaste fyra åren mäts. De så kallade Superföretagen utgör endast 0,5 procent av de svenska aktiebolagen, men har samtidigt stått för 22 procent av alla nya jobb i den privata sektorn de senaste tio åren.

– Framgångsfaktorerna tror jag är den affärsmodell som BioGaia bygger på med tre globala externa nätverk; distribution, forskning och tillverkning. Vi levererar bara produkter som har vetenskapligt bevisad effekt och säkerhet, säger Peter Rothschild.

BioGaia har genomfört över 100 kliniska studier med fem doktorsavhandlingar och 70 publiceringar i vetenskapliga tidskrifter som följd. I januari 2014 publicerade den välrenommerade tidskriften JAMA Pediatrics resulten från en randomiserade studie på spädbarn som fick dagliga droppar av mjölksyrabakterie Lactobacillus reuteri. Resultaten visade på minskade symptom på kolik hos spädbarnen. http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1812293

Probiotika
Probiotika betyder ”för livet” och är levande mikroorganismer som ger hälsoeffekter när de intas i tillräcklig mängd. BioGaias probiotika Lactobacillus reuteri är en av världens mest studerade, framför allt vad gäller små barn. Totalt 108 kliniska studier har gjorts. Idag finns BioGaias produkter i drygt 80 länder, bland annat genom ett globalt avtal med Nestlé Nutrition för modersmjölksersättning där Lactobacillus reuteri ingår.

BioGaia
Grundades av Peter Rothschild och Jan Annwall 1990 och är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar och säljer probiotiska produkter som baseras på olika stammar av Lactobacillus reuteri (L. reuteri). Det är goda och nyttiga bakterier, probiotika, som hjälper till att bekämpa skadliga mikroorganismer i magtarmkanalen.

Arthur D Little
Är världens första managementkonsult-företag och startades 1886. Arthur D. Little är verksamt inom områden strategi, teknologi och innovation. Företaget finns i 20 länder med över 1 000 anställda. 1993 startades den nordiska regionen med kontor i Stockholm och Göteborg. Idag arbetar 60 personer i Norden.

Juryn för Arthur D. Little Nordic Life Science Award har bestått av följande personer:
Dr. Lars Gatenbeck, styrelseproffs, riskkapitalist, läkare.
Dr. Thomas Pollare, läkare, riskkapitalist.
Dr. Cecilia Schelin-Seidegård, landshövding Gotland.
Dr. Eugen Steiner, professor, verksam inom Healthcap.
Ylva Williams, VD Stockholm Science City Foundation/Stiftelsen.
Nils Bohlin, managementkonsult, partner och upphovsman till priset.

Frågor och mer information:
Peter Rothschild, VD BioGaia, tfn: 0708-30 65 40 www.biogaia.se
Nils Bohlin, partner och upphovsman till priset, tfn 0708-83 00 24,www.adlittle.se
Annika Eliasson, pressansvarig, tfn: 0702-35 43 35.

Inbjudan till prisutdelningen bifogas.

BioGaia är ett hälsoföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för medelstora bolag. www.biogaia.se