Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2009

BioGaia AB
Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2009
(Siffror inom parantes avser motsvarande period föregående år)

Delårsperioden 1 januari - 30 juni 2009

- Omsättningen uppgick till 112,4 (72,4) miljoner kronor, en ökning med 40,0 miljoner kronor (55%).

- Rörelseresultatet uppgick till 29,9 (12,6) miljoner kronor, en förbättring med 17,3 miljoner kronor.

- Vinst före skatt uppgick till 31,3 (13,6) miljoner kronor, en förbättring med 17,7 miljoner kronor.

- På grund av tidigare förlustavdrag betalar BioGaia ingen skatt. Vinst efter bokförd skatt uppgick till 21,6 (22,1) miljoner kronor, en minskning med 0,5 miljoner kronor. Periodens bokförda skattekostnad om 9,7 miljoner kronor avser förändring av uppskjuten skattefordran. I föregående års resultat ingick en skatteintäkt på 8,5 miljoner kronor.

- Vinst per aktie uppgick till 1,26 (1,29) kronor.

- Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten, före förändring av rörelsekapital, uppgick till 32,1 (16,2) miljoner kronor. Periodens totala kassaflöde uppgick till 10,9 (5,0) miljoner kronor. Likvida medel uppgick per 30 juni 2009 till 69,0 miljoner kronor.

Andra kvartalet 1 april - 30 juni 2009

- Omsättningen under andra kvartalet uppgick till 60,2 (36,4) miljoner kronor, en ökning med 23,8 miljoner kronor (65%) jämfört med motsvarande period föregående år. Jämfört med föregående kvartal ökade omsättningen med 8,0 miljoner kronor.

- Rörelseresultatet uppgick till 16,6 (5,0) miljoner kronor, en förbättring med 11,6 miljoner kronor.

- Vinst före skatt uppgick till 16,2 (5,6) miljoner kronor, en förbättring med 10,6 miljoner kronor.

- På grund av tidigare förlustavdrag betalar BioGaia ingen skatt. Vinst efter bokförd skatt uppgick till 11,2 (14,1) miljoner kronor, en minskning med 2,9 miljoner kronor. Periodens bokförda skattekostnad 5,0 miljoner kronor avser förändring av uppskjuten skattefordran. I föregående års resultat ingick en skatteintäkt på 8,5 miljoner kronor.

Viktiga händelser under andra kvartalet 2009

- Distributionsavtal med InfectoPharm avseende försäljning av droppar i Tyskland.

- Avtal med Semper avseende försäljning av probiotisk vätskeersättning i Sverige och Norge.

Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperioden.

"Vi ser goda resultat av våra ansträngningar när försäljningen växer med 55% under de första 6 månaderna jämfört med motsvarande period föregående år. Även om man tar hänsyn till tidigarelagda leveranser om 5,4 miljoner kronor och positiva valutaeffekter ökar försäljningen mycket tillfredsställande. Att vi dessutom lyckas hålla uppe våra bruttomarginaler och framförallt hålla nere de fasta kostnaderna är mycket glädjande" säger VD Peter Rothschild.

Senaste pressmeddelande från BioGaia:
2009-06-30 BioGaia tecknar nytt avtal med Semper för unik probiotisk vätskeersättning
2009-06-11 BioGaia tecknar distributionsavtal i Tyskland
2009-04-23 Årsstämma i BioGaia

Peter Rothschild, VD tel: 08 -555 293 00.
Jan Annwall, vVD tel: 08 - 555 293 00