• BioGaia/

Ny studie publicerad: Lactobacillus reuteri Protectis minskade antalet uppstötningar och förbättrade magtömningen hos spädbarn

Studien visade att spädbarn som fått tillägg av L. reuteri Protectis signifikant minskade antalet uppstötningar med 80 %. Antalet tömningar av magsäcken ökade också signifikant jämfört med placebo.
- Dessa resultat bekräftar de från vår tidigare studie på för tidigt födda spädbarn och stärker därmed beläggen för positiva effekter av L. reuteri hos spädbarn med uppstötningar, säger doktor Flavia Indrio, avdelningen för pediatrik, Bari universitet, Bari, Italien.

I denna dubbelblinda, placebokontrollerade, parallellgruppstudie randomiserades 42 spädbarn med uppstötningar (matade med modersmjölksersättning och yngre än fyra månader), till tillägg med antingen L. reuteri Protectis (DSM 17938, 1x108 CFU) eller placebo en gång per dag i 30 dagar. I gruppen som fick L. reuteri Protectis ökade takten av magsäckstömningar signifikant (p=0,01) jämfört med placebogruppen. Dessutom minskade antalet episoder per dag av uppstötningar med 80 % i gruppen som fick probiotika jämfört med 33 % i gruppen som fick placebo. Under studiens sista vecka var antalet uppstötningar 75 % lägre i probiotikagruppen jämfört med placebo (p<0,001). 34 spädbarn fullföljde studien (19 i L. reuteri Protectis-gruppen och 15 i placebogruppen).

- Okomplicerade uppstötningar är vanligt bland spädbarn och vi är övertygade om att dessa spännande resultat med L. reuteri kommer att ha betydelse för framtida behandling av spädbarn med ständiga uppstötningar, säger doktor Indrio.

- Dessa nya och positiva data ökar mängden av kliniska belägg med L. reuteri Protectis kring magtarmproblem hos spädbarn och stärker ytterligare BioGaias position på spädbarnsområdet, säger Peter Rothschild, vd på BioGaia.

Fakta om uppstötningar
Uppstötningar definieras som tillbakaströmmande av maginnehåll upp i halsen medan kräkningar definieras som utstötande av maginnehåll från munnen. Antalet spädbarn med uppstötningar varierar med ålder men spädbarn upp till en månads ålder drabbas oftare än äldre spädbarn.

Studien publicerades online den 26 november 2010 i European Journal of Clinical Investigation, doi: 10.1111/j.1365-2362.2010.02425.x.

Flavia Indrio, doktor, avdelningen för pediatrik, Bari universitet: +39 329 293 8421
Eamonn Connolly, forskningschef BioGaia: 08 555 293 00
Peter Rothschild, vd BioGaia: 08 555 293 00

BioGaia offentliggör denna information i enlighet med Värdepappersmarknadslagen. Informationen lämnades till offentliggörande den 8 december 2010 kl 09.00.

Senaste pressmeddelandena från BioGaia:

2010-11-10                                 Ny studie publicerad: Lactobacillus reuteri Prodentis effektivt i behandlingen av tandlossningssjukdom

2010-10-27                                 BioGaia AB Delårsrapport 1 januari - 30 september 2010

2010-09-30                                 Antal aktier i BioGaia

BioGaia är ett bioteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade positiva hälsoeffekter. Produkterna är huvudsakligen baserade på Lactobacillus reuteri (Reuteri) som har probiotiska, hälsofrämjande, effekter. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nordiska börsen i Stockholm, listan för mindre bolag. www.biogaia.se