Theresa Agnew utsedd till ny vd för BioGaia

Idag har BioGaias styrelse utsett Theresa P. Agnew till ny verkställande direktör.

Theresa Agnew är en företagsledare med global erfarenhet av konsumenthälsovård, OTC-läkemedel, och medicintekniska produkter från ledande företag såsom GlaxoSmithKline (GSK), Essilor och Johnson & Johnson. Hon har lång erfarenhet efter mer än 20 år i olika ledarskapsroller, med chefskap för team med fler än 500 medarbetare. Hon har gedigen internationell erfarenhet efter att ha bott och arbetat i Europa, USA, Australien och Fjärran Östern. Hon har en djup förståelse av och framgångar på den internationella sjukvårdsmarknaden. Theresa har en kandidatexamen i biologi från Boston College.

På GSK ledde hon den globala OTC-verksamheten över flera segment med produkter för smärtlindring, andningshälsa och hudhälsa inom OTC-läkemedel, naturläkemedel, kosttillskott och medicintekniska produkter i världens största OTC-företag.

För närvarande arbetar Theresa Agnew i en startup inom diabetesområdet, med att förbereda kommersialisering och rätt struktur inför att bolaget skalar upp.

"Vi är oerhört glada över att vi har kunnat rekrytera Theresa Agnew", säger BioGaias grundare och styrelseordförande Peter Rothschild, och han fortsätter: "Hon har framgångsrikt lett OTC-, diagnostik- och konsumenthälsovarumärken med en stark vetenskaplig grund och varit en pionjär för expansion av distribution via internetplattformar. Hon tillför erfarenhet från turnaround-miljöer såväl som tillväxtorienterade roller. Theresa har en djup kunskap inom life science och om hur man bygger och marknadsför starka och relevanta konsumentvarumärken. Theresa kommer att ytterligare accelerera BioGaias lönsamma tillväxtresa och driva dess potential”.

"Jag är väldigt entusiastisk över denna möjlighet och ser verkligen fram emot att bidra till en redan framgångsrik affärsmodell och att arbeta med det talangfulla globala BioGaia-teamet för att växa BioGaia och skapa värde för våra konsumenter och aktieägare", säger Theresa Agnew.

Theresa Agnew kommer att tillträda vd-rollen med förväntat startdatum den 25 september under förutsättning att den pågående ansökningsprocessen för arbetstillstånd har slutförts. Ett senare datum kan bli aktuellt för att uppfylla de formella kraven.

Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här

Kontaktpersoner:
Peter Rothschild, Styrelseordförande
Epost:
pr@biogaia.se

Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaia.com

Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 augusti 2023 kl.15:30 CEST.