Årsstämma i BioInvent International AB

På BioInvents årsstämma den 17 april informerade VD Svein Mathisen om bolagets utveckling. Presentationen fokuserades på utvecklingen av bolaget som helhet samt utvecklingen inom de enskilda projekten. Härutöver valdes Karl Olof Borg till ny styrelseordförande.

VD Svein Mathisen framhöll att BioInvent passerat en viktig milstolpe när bolaget ingick ett samarbetsavtal med Genentech för vidareutveckling och kommersialisering av produktkandidaten BI-204, för behandling av åderförkalkning. Ytterligare en betydande framgång kunde noteras genom att kliniska studier inletts på koagulationshämmaren TB-402. Samtidigt har de två andra läkemedelskandidaterna BI-204 och TB-403, mot åderförkalkning respektive cancer, tagit viktiga steg mot kommande kliniska prövningar.

Årsstämman beslutade fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget. Vidare beslutade stämman att reservfonden skall nedsättas med 108 868 837 kronor för täckande av den ansamlade förlusten.

Årsstämman beviljade styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet och omval av de ordinarie styrelseledamöterna Karl Olof Borg, Carl Borrebaeck, Lars Henriksson, Lars Ingelmark, Elisabeth Lindner, Svein Mathisen, Björn Nilsson och Kenth Petersson. Per-Olof Mårtensson, som varit styrelseordförande sedan 1997, hade avböjt omval. Årsstämman valde Karl Olof Borg till ordförande för styrelsen.

Arvode till styrelsen beslutades utgå med tillhopa 1 110 000 kronor, varav 360 000 kronor avser arvode till styrelsens ordförande och 150 000 till envar av övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget. Härutöver beslutades om ett arvode om 140 000 kronor för kommittéarbete att fördelas enligt styrelsens beslut.

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att införa riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

-- SLUT --

Svein Mathisen
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com

Cristina Glad
E-mail: cristina.glad@bioinvent.com

BioInvent International AB, listat på den Nordiska Börsen (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer, åderförkalkning, HIV-infektion och ögonsjukdomar. Bolaget offentliggjorde nyligen ett större strategiskt avtal med amerikanska Genentech inom det kardiovaskulära området.

Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig teknikplattform som täcker värdekedjan för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, ImmunoGen, OrbusNeich, Syngenta, UCB och XOMA.

Bolaget har idag 96 medarbetare och är verksamt på Ideon, Lund.

Org nr 556537-7263
Postadress: 223 70 Lund