BioInvent arrangerar kapitalmarknadsdag i Stockholm

Ingående presentation av BioInvents utvecklingsprojekt, bland andra bolagets mest framskridna, BI-204 (hjärt-kärlsjukdomar) och TB-402 (anti-faktor VIII)

Lund, Sweden–8 november 2011 – BioInvent International AB (OMXS: BINV) kommer idag att arrangera sin första kapitalmarknadsdag någonsin för investerare, analytiker och nyhetsmedia.

Mötet leds av Svein Mathisen, VD, och Sten Westerberg, VP IR, på BioInvent. Bolagets projekt presenteras av Steven Glazer MD, Senior Vice President, Development, Martin Wiles, Senior Vice President, Business Development, Björn Frendéus, Vice President, Preclinical Research och Kristina Berggren, Project Manager BI-204.

Utöver interna presentatörer innehåller mötet även föredrag av världsledande expertis inom respektive område. Ahmed Tawakol MD, Massachusetts General Hospital, Harvard Medical School, Boston, US, kommer att tala om bildhanteringsteknologier inom hjärtforskning samt presentera en klinisk överblick av det akuta kranskärlssyndromet. Bildhanteringsteknologi spelar en viktig roll i det pågående fas II-programmet med BI-204.

Peter Verhamme MD, Department of Vascular Medicine and Haemostasis, University of Leuven, ger en klinisk överblick av behandlingsmöjligheter inom området blodproppssjukdomar. TB-402, en antikropp mot faktor VIII, utvecklas som ett långverkande alternativ för detta område och befinner sig i slutskedet av fas II-programmet.

Mötet bjuder också på en föreläsning av Carl Borrebaeck, styrelsemedlem och en av BioInvents grundare, tillika professor vid institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet. Professor Borrebaeck talar på temat ”Hur antikroppar har förändrat utvecklandet av läkemedel”.

Mötet fokuserar på BioInvents kliniska portfölj med BI-204, en antikropp som syftar till att förebygga återfall i kranskärlssjukdom, och TB-402, en antikropp mot venös trombosembolism, i spetsen. Under eftermiddagen kommer även presentation av bolagets aktivitet inom cancersjukdomar och dess prekliniska forskning att ges. Ett fullständigt program för kapitalmarknadsdagen återfinns på bolagets websida, www.bioinvent.com.

Mötet äger rum i Wallenbergsalen, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA), Grev Turegatan 16, Stockholm. Presentationerna pågår mellan kl. 8:30–14:00. En web-sändning från mötet kan laddas ned från bolagets hemsida. Web-sändningen kommer att arkiveras på bolagets hemsida i tre månader.

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget fyra läkemedelsprojekt i klinisk fas inom trombos, cancer och åderförkalkning. Bolaget har ingått strategiska allianser för att stärka produktportföljen och öka möjligheterna till framgång. Bland bolagets partners finns Genentech, Human Genome Sciences, Roche och ThromboGenics.

Bolagets konkurrensförmåga förstärks av en till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, Mitsubishi Tanabe, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com (http://www.bioinvent.com/).

Svein Mathisen                                                                         Sten Westerberg
President & CEO                                                                      Vice President, Investor Relations
Tel: +46 (0)46-286 85 67                                                            Tel: +46 (0)46-286 85 52
Mobile: +46 (0)708-97 82 13                                                      Mobile: +46 (0)768-68 50 09
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com                                       E-mail: sten.westerberg@bioinvent.com

Co. reg. No. 556537-7263,
Address: Sölvegatan 41
Mailing address: SE-223 70 LUND

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappermarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 november 2011 kl 08.00.