BioInvent delårsrapport 1 januari – 30 september 2012

Nytt fokus
Bolaget har beslutat att genomföra en fokusering av verksamheten med målsättning att uppnå en självfinansiering av verksamheten före externa kostnader för framtida, nya kliniska studier. Den egna utvecklingen av nya antikroppsläkemedel koncentreras inom cancerområdet och får därigenom ett tydligt indikationsfokus.

Antalet heltidsanställda har under perioden juli till oktober reducerats från 89 till 48. I juli 2012 reducerades antalet heltidsanställda med 21. I oktober och efter avslutade fackliga förhandlingar, beslutades att i en andra fas minska antalet med ytterligare 20 heltidsanställda. Bolagets kostnader nästa år kommer att reduceras till cirka 75 MSEK. Målsättningen är att balansera dessa kostnader med intäkter från externa läkemedelsprogram med produktkandidater från antikroppsbiblioteket n-CoDeR®.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Dosering med BI-505 (cancer) pågår i den sista dosgruppen på optimal biologisk dos.
  • Två nya produktkandidater är utsedda för behandling av främst blodcancer. Nästa utvecklingsfas är toxikologiska studier
  • Slutlig analys av de sekundära effektmåtten i GLACIER-studien har konfirmerat att utvecklingen av BI-204 inom akut kranskärlsjukdom avbryts.

Finansiella huvudpunkter

• En företrädesemission om 105 MSEK före transaktionskostnader avslutades framgångsrikt i april.
  • Rörelsens intäkter januari – september 2012 uppgick till 34 (123) MSEK, varav tredje kvartalet 13 (7,2) MSEK.
  • Resultat januari – september 2012 uppgick till -166 (-7,9) MSEK efter omstruktureringskostnader om 24 MSEK samt reservering om 31 MSEK efter att utvecklingen av TB-402 avbrutits. Resultat tredje kvartalet uppgick till -37 (-36) MSEK efter omstruktureringskostnader om 16 MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -2,33 (-0,12) SEK, varav tredje kvartalet -0,50 (-0,53) SEK.
  • Kortfristiga placeringar samt likvida medel per 30 september 2012: 153 (217) MSEK. Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten januari – september 2012: -118 (-18) MSEK, varav tredje kvartalet -34 (-37) MSEK.

BioInvent är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. I dag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt främst inom cancer. Samtidigt utvecklas antikroppsläkemedel för partners där sådana partners finansierar utvecklingen och där BioInvent vid framgång i tillägg mottar milstolpsersättningar och royalties.

VD:s kommentar
BioInvent har under många år utvecklat en stark plattform för framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel – den grupp läkemedel som växer starkast på dagens läkemedelsmarknad. Hörnstenen i teknikplattformen är vårt unika antikroppsbibliotek, n-CoDeR, som är källan till bolagets produktkandidater, liksom know-how och effektiva system för isolering av läkemedelskandidater från biblioteket.

De läkemedelskandidater som tagits fram tolereras väl i människa och har fördelaktiga egenskaper i form av lång halveringstid och förmåga att kunna aktivera kroppens eget försvar för ökad effekt.
Framstegen i våra partnerskap med större läkemedelsbolag, som utvecklar antikroppsläkemedel baserad på bolagets teknologi och know-how, bygger på dessa kvaliteter i n-CoDeR och i bolaget. Flera produktkandidater från dessa samarbeten testas för närvarande i toxikologiska studier, stadiet före kliniska studier. För att på bästa sätt ta till vara och utveckla våra tillgångar, genomför vi nu en strategisk justering med följande målsättningar:

• Ett tydligare indikationsfokus i den egna utvecklingen
  • Självfinansiering av basverksamheten före externa kostnader för kliniska studier

Den egna utvecklingen av nya antikroppsläkemedel kommer framöver att fokuseras på utvalda cancerindikationer. I det korta perspektivet läggs tonvikt på olika former av blodcancer med ett program som nu genomgår fas I-kliniska studier (BI-505) och två nya läkemedelskandidater, där nästa utvecklingssteg är toxikologiska studier. Utöver dessa projekt omfattar bolagets utvecklingsaktiviteter ett fokuserat forskningsprogram i samarbete med Cancer Research Technology, UK med målsättning att ta fram nya läkemedelskandidater som hämmar tumörassocierade makrofagers roll i utveckling av cancer.

Denna strategiska inriktning innebär en förändring genom att vi går från att arbeta med flera olika medicinska områden till att framgent ha ett tydligt indikationsfokus. Genom att prioritera ökar vi vår förmåga att kunna etablera en konkurrenskraftig position på ett område med stort medicinsk behov. Strategin för den egna produktutvecklingen kommer i det korta perspektivet vara att knyta en utvecklingspartner till något av de prioriterade programmen i ett tidigt skede. Vi kan dock på längre sikt välja att ta utvalda projekt längre fram i värdekedjan.

Idag har vi fem framgångsrika partnerskap med större läkemedelsbolag där dessa i samverkan med BioInvent utvecklar antikroppsläkemedel med utgångspunkt i n-CoDeR. Vi förväntar oss att kliniska studier på minst två produktkandidater från dessa samarbeten kommer att inledas redan under nästa år, vilket kommer att leda till att BioInvent erhåller intäkter i form av milstolpsersättningar.

Under 2012 har intäkterna från dessa affärer främst utgjorts av forskningsfinansiering och licensavgifter. I klinisk fas ger varje produktkandidat BioInvent intäkter i form av ett flertal milstolpsersättningar när kandidaten avancerar i det kliniska programmet. Under förutsättning att den kliniska utvecklingen är lyckosam och produkten lanseras kommer sådana betalningar ackumulerat att kunna nå upp till 13 MEUR per produktkandidat. Dessutom tillkommer royalties på framtida försäljning av produkten efter lansering. Typiskt sett erhålls en första milstolpsersättning när fas I-studier startas med produktkandidaten. I dessa partnerskap tar vi ingen finansiell risk genom att samtliga kostnader täcks av partnerföretaget.

Vi ser goda möjligheter att öka intäkterna från sådana partnerskap; dels i kraft av framgångar genom att fler läkemedelskandidater hos existerande partners går in i klinisk prövning, dels genom möjligheter till nya affärer. För att kunna ta tillvara möjligheter att ingå nya avtal stärker bolaget resurserna för marknadsföring av vår teknologi.

Efter en minskning av bemanningen i två steg har antalet anställda reducerats från 89 till 48 anställda. Detta förväntas resultera i att bolagets kostnader reduceras till cirka 75 MSEK nästa år. Målsättningen är att balansera dessa kostnader för basverksamheten med intäkter från samarbeten med partners som utvecklar antikroppsläkemedel från n-CoDeR.

Med genomförda kostnadsreduktioner och intäktsmålsättningarna räknar vi med att befintlig kassa ska kunna finansiera verksamheten genom hela 2014 även inkluderat genomförande av fas I-studier för två nya produktkandidater. Lyckas vi med att knyta en utvecklingspartner till något av de egna projekten kommer de finansiella förutsättningarna att ytterligare stärkas.

Svein Mathisen

Frågor med anledning av denna rapport besvaras av
Svein Mathisen, VD, 046-286 85 67, mobil 0708-97 82 13

Rapporten finns även att tillgå på www.bioinvent.com.

Informationen i denna delårsrapport detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappermarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 oktober 2012 kl 08.45.