BioInvent delårsrapport 1 januari – 30 september 2018

Tredje kvartalet 2018, juli - september

• Nettoomsättning uppgick till 7,0 (7,1) MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till -22,4 (-21,4) MSEK.
  • Resultat efter skatt per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,06 (-0,07) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investerings-verksamheten uppgick till -37,6 (-30,2).

Niomånadersrapport 2018, januari - september

• Nettoomsättning uppgick till 28,2 (31,5) MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till -90,5 (-67,2) MSEK.
  • Resultat efter skatt per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,27 (-0,22) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investerings-verksamheten uppgick till -107,0 (-63,6) MSEK. Likvida medel per 30 september 2018 uppgick till 107,1 (162,6) MSEK.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet och efter rapportperiodens utgång

• Dosering av den första patienten inleddes i en öppen fas l/lla-studie med BI-1206 med doseskalering och konsekutiv kohort. Studien utvärderar BI-1206 i kombination med rituximab i patienter med indolent non-Hodgkins B-cells-lymfom (B-cells-NHL) som återfallit i sin sjukdom eller blivit resistenta mot nuvarande behandling.
  • Ingen dosbegränsande toxicitet rapporterades i den pågående fas I/IIa-studien av BI-1206 i patienter med kronisk lymfatisk leukemi (KLL) och NHL. Den genomförs i Storbritannien av Cancer Research UK och går parallellt med ovanstående studie.
  • Både det japanska patentverket och det amerikanska patentverket utfärdade besked om att bolagets patentansökningar i dessa länder som är relevanta för dess unika funktionsbaserade plattform F.I.R.S.T.™ kan beviljas.
  • BioInvent tecknade ett tillverkningsavtal med CardioVax för orticumab, tidigare benämnd BI-204. Avtalet förväntas på kort sikt generera tillverkningsintäkter om cirka 3,0 miljoner USD för BioInvent, huvudsakligen under 2019. På längre sikt är BioInvent berättigat till royalties avseende framtida nettoförsäljning.
  • BioInvent tecknade ett tillverkningsavtal med biofarmabolaget ITBMed AB, vilket förväntas generera intäkter om minst 17 miljoner kronor under 2018 och 2019.
  • BioInvents partner Oxurion (tidigare ThromboGenics) rapporterade topline-data från dag 150 från en fas l/ll-studie av THR-317 hos patienter med diabetiskt makulaödem. Oxurion rekryterade också den första patienten i en fas ll-studie som utvärderar THR-317 för behandling av idiopatisk MacTel 1.

Vd:s kommentar
Martin Welschof, vd för BioInvent, säger ” BioInvents pipeline utvecklas med starten av en fas I/IIa-studie med den ledande produktkandidaten BI-1206 i kombination med rituximab i non-Hodgkins B-cells-lymfom, och vi kommer att skapa ytterligare djup genom avsikten att inleda tre nya kliniska program inom solida tumörsjukdomar under 2019 och 2020, under förutsättning av framgångsrika prekliniska resultat och tillräckliga finansiella resurser. Dessutom har vi tecknat ett tillverkningsavtal med CardioVax för orticumab som kommer att generera tillverkningsintäkter och royalties på framtida nettoomsättning. Med två program i kliniska prövningar inom hematologisk cancer, de tre planerade studierna inom solida tumörsjukdomar och våra lovande samarbeten med Pfizer och Transgene, har BioInvent ett betydande antal värdedrivande faktorer på plats. Jag ser fram emot kapitalmarknadsdagen den 10 december i Stockholm och att närmare beskriva BioInvents framtida potential.”

Kontakt
Frågor med anledning av denna rapport besvaras av Martin Welschof, vd, 046-286 85 50, martin.welschof@bioinvent.com. Rapporten finns även tillgänglig på www.bioinvent.com.

Denna information är sådan information som BioInvent International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2018 kl 8.30 CET.