BioInvent erhåller besked från patentverket i Kina om godkännande av patent för BI-1206

Lund, Sverige den 24 juni 2021  –  BioInvent International AB ("BioInvent") (Nasdaq Stockholm: BINV), ett bioteknikföretag inriktat på forskning och utveckling av nya och first-in-class immunmodulerande antikroppar för cancerimmunterapi, meddelar idag att det kinesiska patentverket, China National Intellectual Property Administration (CNIPA), har utfärdat ett besked om godkännande och informerat bolaget om att en patentansökan avseende bolagets anti-FcγRllB(CD32b)-antikropp BI-1206 nu kan beviljas. Patentet kommer att utfärdas när BioInvent har betalat emissionsavgiften.

Patentgodkännandet är en strategiskt viktig milstolpe i BioInvents exklusiva licensavtal med CASI Pharmaceuticals, Inc. (Nasdaq: CASI), ett USA-baserat läkemedelsbolag med etablerad utveckling och infrastruktur i Kina. Avtalet med CASI tecknades 2020 och avser rättigheter för utveckling och kommersialisering av BI-1206 i Fastlandskina, Taiwan, Hongkong och Macau.

Andra patent i samma patentfamilj har redan beviljats av det europeiska patentverket och i flera andra länder, inklusive USA och Japan. Företaget har även liknande patentansökningar under behandling i andra länder.

BI-1206 är BioInvents ledande läkemedelskandidat som utvärderas i två pågående fas 1/2a-studier. Den ena undersöker BI-1206 i kombination med PD-1-läkemedlet Keytruda® (pembrolizumab) i solida tumörer och den andra BI-1206 i kombination med rituximab för behandling av non-Hodgkins lymfom.

BioInvent International AB (Nasdaq Stockholm: BINV) är ett bioteknikföretag inriktat på att identifiera och utveckla nya immunmodulerande, first-in-class-antikroppar för immunterapibehandling av cancer. Bolaget har för närvarande tre läkemedelskandidater i fyra pågående kliniska fas I/II-studier, avsedda för behandling av hematologiska cancerformer och solida tumörer. Bolagets validerade, egenutvecklade teknologiplattform F.I.R.S.T™ identifierar samtidigt både målstrukturer och antikroppar som binder till dem, och genererar många nya, lovande läkemedelskandidater till bolagets egen kliniska utvecklingspipeline eller för ytterligare licensiering och partnerskap.

Bolaget genererar intäkter från forskningssamarbeten och har licensavtal med flera ledande läkemedelsföretag, samt från produktion av antikroppar för tredje part i bolagets helt integrerade anläggning. För mer information se www.bioinvent.com.

Cecilia Hofvander
Senior Director Investor Relations
cecilia.hofvander@bioinvent.com

Org nr.: 556537-7263
Besöksadress: Ideongatan 1

Informationen lämnades för offentliggörande den 24 juni 2021 kl.8.30 CEST.