BioInvent erhåller betalning på 3 miljoner USD avseende val av antikroppar inom ramen för samarbetet med Pfizer Inc.

Lund, Sverige – 23 december 2020 – BioInvent International AB (OMXS: BINV), ett bioteknikföretag inriktat på forskning om och utveckling av nya och first-in-class immunmodulerande antikroppar cancerimmunterapi, meddelade idag att Pfizer Inc. (”Pfizer”) (NYSE: PFE) har valt antikroppar riktade mot en målstruktur som tidigare valts ut inom ramen för de båda företagens forskningssamarbete och licensavtal avseende cancerimmunterapi.

Avtalet, som ingicks i december 2016, omfattar utveckling av antikroppar från BioInvents egenutvecklade screeningverktyg F.I.R.S.TTM, med fokus på antikroppar riktade mot tumörassocierade myeloidceller.

Valet av dessa antikroppar resulterar i en ersättning från Pfizer till BioInvent på 3 000 000 USD. BioInvent är berättigat till ytterligare milstolpsbetalningar från utveckling av dessa antikroppar och eventuella framtida val och utveckling av ytterligare antikroppar som binder till samma målstruktur.

BioInvents vd Martin Welschof kommenterar: ”Pfizers val av antikroppar inom ramen för detta samarbetsavtal är ett utmärkt kvitto på att vår teknologiplattform genererar intressanta kandidater för läkemedelsutveckling. Vi är mycket nöjda med framstegen som görs i vårt partnersamarbete och ser fram emot att ytterligare stärka samarbetet. Vår F.I.R.S.TTM-plattform är ett patientcentrerat verktyg som tillsammans med vårt förstklassiga antikroppsbibliotek n-CoDeR® genererar lovande läkemedelskandidater, och vi är övertygade om att detta partnersamarbete befäster styrkan i denna teknologi.”

BioInvent International AB (publ) (OMXS: BINV) är ett företag i klinisk fas som identifierar och utvecklar nya och first-in-class immunmodulerande, antikroppar för cancerterapier, med fyra program i klinisk utveckling. Bolagets validerade teknologiplattform F.I.R.S.T™ identifierar samtidigt både målstrukturer och antikroppar som binder till dem, och genererar många lovande nya läkemedelskandidater för att fylla på bolagets egen kliniska utvecklingspipeline eller för ytterligare licensiering och partnerskap.

Bolaget genererar intäkter från forskningssamarbeten och har licensavtal med flera läkemedelsföretag, samt från produktion av antikroppar för tredje part i bolagets helt integrerade anläggning. För mer information se www.bioinvent.com.

Martin Welschof, CEO                       Mary-Ann Chang, LifeSci Advisors
+46 (0)46 286 85 50      +44 7483 284 853
martin.welschof@bioinvent.com mchang@lifesciadvisors.com

Org nr: 556537-7263
Besöksadress: Ideongatan 1

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

Denna information är sådan information som BioInvent International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 december 2020 kl. 5.30 CET.