BioInvent erhåller IND-godkännande för fas I/IIa-studie av anti-TNFR2-antikroppen BI-1808

• Studien utvärderar behandlingspotentialen i solida tumörer och kutana T-cellslymfom (CTCL)
  • BI-1808 är en av BioInvents tre läkemedelskandidater i klinisk fas

Lund, Sverige, den 7 april 2021 – BioInvent International AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BINV) meddelade idag att det amerikanska läkemedelverket FDA har godkänt bolagets IND-ansökan (Investigational New Drug) avseende en klinisk fas I/IIa-studie med den immunmodulerande anti-TNFR2-antikroppen BI-1808.

”FDA-godkännandet av fas I/IIa-studien med BI-1808 är ytterligare en viktig milstolpe för BioInvent när vi fortsätter att bredda vår spännande pipeline av antikroppar för cancerbehandling. TNFR2 väcker alltmer intresse, vilket tydligt framgår av de senaste affärerna inom området. Utvecklingen av BI-1808 stöds av imponerande prekliniska data och är en av Bioinvents tre ledande läkemedelskandidater i klinisk utveckling”, säger Martin Welschof, vd för BioInvent.

Fas I/IIa-studien kommer att utvärdera säkerhet, tolerabilitet och möjliga tecken på effekt av BI-1808, både som monoterapi och i kombination med anti-PD-1-läkemedlet Keytruda®, i patienter med äggstockscancer, icke-småcellig lungcancer och CTCL. Studien planeras att genomföras i USA, Danmark, Ungern, Storbritannien och Ryssland, och rekryterar redan patienter.

Anti-TNFR2-antikroppen BI-1808 är en ”first-in-class” läkemedelskandidat som ingår i BioInvents program riktat mot tumörassocierade regulatoriska T-celler (Treg). BI-1808 har tagits fram med hjälp av teknologiplattformen F.I.R.S.T™, BioInvents screeningverktyg som samtidigt identifierar både nya målstrukturer och antikroppar, vilket genererar nya lovande läkemedelskandidater riktade mot tumörmikromiljön. TNFR2 är särskilt uppreglerad i tumörassocierade regulatoriska T-celler (Tregs) och har visat sig vara viktig för tumörens tillväxt och överlevnad vilket gör den till en ny och lovande målstruktur för immunterapi mot cancer.

BioInvent International AB (Nasdaq Stockholm: BINV) är ett bioteknikföretag inriktat på att identifiera och utveckla nya immunmodulerande, first-in-class-antikroppar för immunterapibehandling av cancer. Bolaget har för närvarande tre läkemedelskandidater i fyra pågående kliniska fas I/II-studier, avsedda för behandling av hematologiska cancerformer och solida tumörer. Bolagets validerade, egenutvecklade teknologiplattform F.I.R.S.T™ identifierar samtidigt både målstrukturer och antikroppar som binder till dem, och genererar många nya, lovande läkemedelskandidater till bolagets egen kliniska utvecklingspipeline eller för ytterligare licensiering och partnerskap.

Bolaget genererar intäkter från forskningssamarbeten och har licensavtal med flera ledande läkemedelsföretag, samt från produktion av antikroppar för tredje part i bolagets helt integrerade anläggning. För mer information se www.bioinvent.com.

Cecilia Hofvander
Senior Director Investor Relations
cecilia.hofvander@bioinvent.com

Org nr.: 556537-7263
Besöksadress: Ideongatan 1

Informationen lämnades för offentliggörande den 7 april 2021 kl.8.30 CEST.

Citat

FDA-godkännandet av fas I/IIa-studien med BI-1808 är ytterligare en viktig milstolpe för BioInvent när vi fortsätter att bredda vår spännande pipeline av antikroppar för cancerbehandling. TNFR2 väcker alltmer intresse, vilket tydligt framgår av de senaste affärerna inom området. Utvecklingen av BI-1808 stöds av imponerande prekliniska data och är en av Bioinvents tre ledande läkemedelskandidater i klinisk utveckling.
Martin Welschof, vd för BioInvent