BioInvent fördjupar samarbetet med japansk läkemedelskoncern

Läkemedelskandidat inom inflammationsområdet tas in i preklinisk utveckling

Lund, Sverige – 21 december 2010BioInvent International AB (OMXS: BINV) meddelar idag att ett avtal om utökat samarbete har ingåtts med en nuvarande partner, en ej namngiven japansk läkemedelskoncern.

Det utökade samarbetet är ett resultat av att den japanska läkemedelskoncernen har valt att ta en läkemedelskandidat inom inflammationsområdet in i preklinisk utveckling. Läkemedelskandidaten har tagits fram med hjälp av BioInvents antikroppsbibliotek, n-CoDeR. Under det utökade avtalet kommer BioInvent att utföra cellinjeutveckling, processutveckling och tillverkning för kliniska studier av den terapeutiska läkemedelskandidaten.

Samarbetspartnern kommer att betala för all utveckling som BioInvent utför. BioInvent kommer också att erhålla milstolpsersättningar och royalty på försäljningen vid en framgångsrik utveckling och kommersialisering.

Samarbetet med den japanska partnern inleddes i december 2008. Under det initiala avtalet har BioInvent och partnern samarbetat för att utveckla en antikroppskandidat från BioInvents antikroppsbibliotek, n-CoDeR. BioInvents erhöll tidigare i år en milstolpsersättning då bolaget framgångsrikt levererade den terapeutiska läkemedelskandidaten.

Svein Mathisen, VD för BioInvent, säger i en kommentar: “Samarbetet har varit mycket framgångsrikt och vi är glada för att ytterligare fördjupa detta samarbete. Avtalsstrukturen demonstrerar BioInvents styrka som partner inom antikroppsområdet, inte bara vid identifiering av högkvalitativa terapeutiska antikroppar utan också för utveckling och tillverkning av terapeutiska antikroppar. BioInvent är en stark samarbetspartner genom hela utvecklingskedjan för antikroppsbaserade läkemedel.”

-- SLUT --

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget fyra läkemedelsprojekt i klinisk fas inom trombos, cancer och åderförkalkning. Bolaget har ingått strategiska allianser för att stärka produktportföljen och öka möjligheterna till framgång. Bland bolagets partners finns Genentech, Human Genome Sciences, Roche och ThromboGenics.

Bolagets konkurrensförmåga förstärks av en till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, Mitsubishi Tanabe, UCB och XOMA.

Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.

Svein Mathisen                                                     Cristina Glad
VD och koncernchef                                              Vice VD
Tel: 046-286 85 67                                                 Tel: 046-286 85 51
Mobil: 0708-97 82 13                                             Mobil: 0708-16 85 70
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com                    E-mail: cristina.glad@bioinvent.com

Org nr 556537-7263,

Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som skrivs i detta pressmeddelande.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappermarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 december 2010 kl 10.50.