BioInvent genomför en riktad nyemission om 150 miljoner kronor

Lund den 14 januari 2010. BioInvent International AB (publ) (OMXS: BINV) har idag meddelat att bolagets styrelse, efter NASDAQ OMX Stockholms stängning 13 januari 2010, beslutade att genomföra en riktad nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt under förutsättning av bolagsstämmans godkännande, om totalt 5 434 800 aktier i syfte att tillföra bolaget 150 miljoner kronor före transaktionskostnader. Teckningskursen är fastställd till 27,60 kronor per aktie vilket motsvarar en rabatt om 0,6 procent mot en månads volymviktad genomsnittskurs före styrelsens beslut. Styrelsen beslutade samtidigt att kalla till extra bolagsstämma den 2 februari 2010 för godkännande av emissionen. Bokslutkommunikén och delårsrapporten för oktober-december 2009 tidigareläggs till den 28 januari 2010.

Nyemissionen stärker BioInvents finansiella ställning för att därigenom säkerställa den fortsatta utvecklingen och värdetillväxten i projektportföljen. Kapitaltillskottet skall användas för att finansiera den fortsatta utvecklingen av bolagets befintliga projekt samt bredda och stärka den prekliniska forskningen och framtagandet av nya produktkandidater. Nyemissionen stärker också BioInvents position i pågående och framtida diskussioner med befintliga och framtida samarbetspartners och ger därmed bolaget en större frihet i valet av tidpunkt för nya samarbeten. Bakgrunden till att genomföra nyemissionen med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att bredda det långsiktigt industriella samt det internationella institutionella ägandet i BioInvent. Emissionen tecknas av DnB NOR Asset Management, Norden teamet (1 521 800 aktier) samt B & E Participation AB (3 913 000 aktier). DnB NOR Asset Management är en av Nordens största kapitalförvaltare. B & E Participation AB ägs av Lars Backsell och Thomas Eldered, båda med betydande erfarenhet från den internationella läkemedelsindustrin genom uppbyggandet av Recip AB och nu senast Recipharm AB. Beslutet innebär en obetydlig ekonomisk utspädning för befintliga aktieägare i förhållande till en månads volymviktad genomsnittskurs. Svein Mathisen, VD för BioInvent, säger i en kommentar: ”Vi kan konstatera att vår projektportfölj har gjort stora framsteg under 2009. Kapitaltillskottet och den bredare ägarbild nyemissionen medför demonstrerar vår ambition att stärka bolagets vidare utveckling som antikroppsbolag.” Styrelsens beslut om riktad nyemission Styrelsens beslut om riktad nyemissionen är villkorat av godkännande på extra bolagsstämma som kommer att äga rum tisdagen den 2 februari 2010 kl 16:00 i bolagets lokaler i Lund, i enlighet med bifogade kallelse. Totalt emitteras 5 434 800 aktier och emissionskursen är bestämd till 27,60 kronor per aktie vilket innebär att emissionen sammanlagt tillför bolaget 150 miljoner kronor före transaktionskostnader. Emissionen innebär en utspädning av aktiekapitalet om 8,9 procent och emissionskursen motsvarar en rabatt om 0,6 procent mot en månads volymviktad genomsnittskurs före styrelsens beslut och en rabatt om 4,2 procent baserat på stängningskursen före emissionsbeslutet. Rådgivare ABG Sundal Collier är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå legal rådgivare till BioInvent i samband med nyemissionen. -- SLUT -- Bakgrundsinformation: BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer och åderförkalkning. Bolaget har ingått strategiska allianser kring dessa läkemedelskandidater med partners såsom Genentech, Roche och ThromboGenics. Basen för dessa projekt är en konkurrenskraftig och till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom ALK-Abelló, Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, ImmunoGen, Mitsubishi Tanabe, OrbusNeich, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com. För mer information, vänligen kontakta: BioInvent International AB Svein Mathisen VD och koncernchef Tel: 046-286 85 67 Mobil: 0708-97 82 13 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com Cristina Glad Vice VD Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: cristina.glad@bioinvent.com BioInvent International AB (publ) Org nr 556537-7263, Besöksadress: Sölvegatan 41 Postadress: 223 70 LUND Tel: 046 286 85 50 info@bioinvent.com www.bioinvent.com BioInvent offentliggör denna information enligt lag om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 januari 2010 kl. 10.50. Viktig information Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i BioInvent International AB. KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I BIOINVENT INTERNATIONAL AB Aktieägarna i BioInvent International AB (publ), org nr 556537-7263, kallas härmed till extra bolagsstämma tisdagen den 2 februari 2010, klockan 16:00 på Ideon, Sölvegatan 41 i Lund. A. RÄTT ATT DELTA PÅ STÄMMAN Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman skall dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB (”Euroclear”) förda aktieboken per onsdagen den 27 januari 2010, dels anmäla sig hos bolaget senast onsdagen den 27 januari 2010, klockan 16:00 på adress Sölvegatan 41, 223 70 Lund, att: Marie Serwe, eller per telefax 046-211 08 06 eller telefon 046-286 85 50, eller per e-mail marie.serwe@bioinvent.com. Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, för att äga rätt att delta i bolagsstämman, begära att tillfälligt föras in i aktieboken hos Euroclear. Omregistreringen måste vara genomförd per onsdagen den 27 januari 2010 och förvaltaren bör således underrättas härom i god tid före nämnda datum. Anmälan ska innehålla namn, personnummer/organisationsnummer, aktieinnehav, telefonnummer samt eventuellt biträdes namn. För aktieägare som företräds av ombud bör fullmakt översändas tillsammans med anmälan. Den som företräder juridisk person skall förete kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar som utvisar behörig firmatecknare. Bolaget tillhandahåller fullmaktsformulär till de aktieägare som önskar. B. ÄRENDEN PÅ STÄMMAN Förslag till dagordning 1. Stämmans öppnande. 2. Val av ordförande vid stämman. 3. Upprättande och godkännande av röstlängd. 4. Val av justeringsmän. 5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad. 6. Godkännande av dagordning. 7. Godkännande av styrelsens beslut om riktad nyemission. 8. Stämmans avslutande. Föreliggande förslag avseende ärenden på stämman (punkt 7) Styrelsen föreslår att stämman beslutar att godkänna styrelsens beslut om nyemission av 5 434 800 aktier, vilka medför en ökning av bolagets aktiekapital med 2 717 400 kronor, motsvarande en utspädning av aktiekapitalet om 8,9 procent. Rätt att teckna de nya aktierna skall tillkomma ABG Sundal Collier AB för DnB NOR Asset Managements räkning med 1 521 800 aktier och för B & E Participation AB:s räkning med 3 913 000 aktier. För varje tecknad aktie skall erläggas 27,60 kronor senast den 5 februari 2010. Syftet med emissionen och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att stärka bolagets finansiella ställning och samtidigt bredda det långsiktigt industriella samt det internationella institutionella ägandet i bolaget. Grunden för emissionskursens bestämmande är 0,6 procents rabatt baserat på en månads volymviktad genomsnittskurs före styrelsens beslut och en rabatt om 4,2 procent baserat på stängningskursen före emissionsbeslutet. C. TILLGÄNGLIGA HANDLINGAR M M Styrelsens fullständiga förslag till beslut om nyemission hålls tillgängligt på bolagets kontor från och med den 19 januari 2010 och skickas till aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Handlingarna kommer även att finnas tillgängliga på bolagets hemsida, www.bioinvent.se. Totalt antal aktier och röster i bolaget är 55 660 889. _______________ Lund i januari 2010 Styrelsen BIOINVENT INTERNATIONAL AB (PUBL)