BioInvent genomför företrädesemission om cirka 105 miljoner kronor

Ej för offentliggörande, publicering eller distribution, direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Kanada, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Lund, Sverige – 14 februari 2012 – Styrelsen för BioInvent International AB (publ) (OMXS: BINV) har beslutat att, under förutsättning av bolagsstämmans godkännande, genomföra en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare. Syftet med emissionen är att stärka BioInvents finansiella ställning och därigenom möjliggöra att bolaget kan fullfölja sin kommersiella strategi. Tio befintliga aktier i BioInvent ger rätt att teckna en ny aktie. Teckningskursen är 15,60 kronor per aktie, vilket motsvarar en total emissionslikvid om högst cirka 104,8 miljoner kronor före emissionskostnader. Teckningstiden kommer att löpa från och med den 16 mars till och med den 30 mars 2012. Styrelsen har samtidigt beslutat att kalla till extra bolagsstämma den 9 mars 2012 för godkännande av nyemissionen. Det föreligger avsiktsförklaringar, teckningsåtaganden och garantiutfästelser motsvarande 100 procent av emissionsbeloppet.

Delårsrapporten 1 januari – 31 mars 2012 senareläggs i anledning av emissionen och flyttas fram från den 19 april 2012 till den 2 maj 2012.

Bakgrund och motiv
BioInvent har genom en stark teknikplattform för antikroppsläkemedel på kort tid utvecklat en innovativ portfölj av läkemedelskandidater i klinisk fas. I kliniska studier finns för närvarande fyra läkemedelskandidater för behandling av cancer, trombos och kranskärlssjukdom. Bolaget ser fram emot att i tre av dessa utvecklingsprojekt rapportera kliniska data under det andra och det tredje kvartalet innevarande år, då fas II data förväntas från både BI-204 (akut kranskärlssjukdom) och från TB-402 (trombos efter höftledskirurgi) och fas I data från BI-505 (multipelt myelom).

Tre viktiga milstolpar skall således rapporteras inom loppet av det kommande halvåret. Var och en av dessa kommer att vara förknippade med strategiska beslut där val av utvecklingspartner och tidpunkt för ingående av avtal står i centrum.

Nyemissionen kommer att stärka BioInvents finansiella ställning och därigenom bolagets position att kunna fullfölja sin kommersiella strategi i kommande partnerförhandlingar. Förutom att stärka den strategiska positionen i framtida affärer avses kapitaltillskottet att användas för att finansiera investeringar inom bolagets läkemedelsprogram för en fortsatt gynnsam utveckling av befintliga projekt.

I anledning av nyemissionen senareläggs delårsrapporten från första kvartalet från den 19 april 2012 till den 2 maj 2012 för att handelsförbudsperioden före delårsrapporten inte skall sammanfalla med teckningsperioden.

Villkor för nyemissionen
Nyemissionen innebär att BioInvents aktiekapital ökas med högst 3 360 262,50 kronor genom utgivande av högst 6 720 525 nya aktier. Bolagets aktieägare har företrädesrätt att teckna nya aktier i BioInvent i förhållande till det antal aktier de sedan tidigare äger. Avstämningsdag för rätt till deltagande i nyemissionen är den 14 mars 2012. De som på avstämningsdagen är registrerade som aktieägare i BioInvent får teckna en (1) ny aktie för varje tio (10) befintliga aktier i BioInvent. I den utsträckning nya aktier inte tecknas med företrädesrätt ska dessa tilldelas aktieägare och andra investerare som tecknat aktier utan företrädesrätt. Sådan tilldelning ska i första hand ske till dem som även tecknat aktier med stöd av teckningsrätter. Teckning ska ske under perioden från och med den 16 mars till och med den 30 mars 2012, eller den senare dag som bestäms av styrelsen. Teckningskursen har fastställts till 15,60 kronor, vilket innebär att nyemissionen sammanlagt tillför BioInvent högst 104,8 miljoner kronor före emissionskostnader.

Nyemissionen förutsätter godkännande vid en extra bolagsstämma som kommer att äga rum fredagen den 9 mars 2012 kl. 10.30 i bolagets lokaler i Lund. Se separat pressmeddelande med kallelse till extra bolagsstämman för ytterligare information.

Tecknings- och garantiåtaganden m.m.
Det föreligger emissionsgarantier, teckningsförbindelser och avsiktsförklaringar motsvarande 100 procent av emissionsbeloppet. Av dessa utgör ca 16 procent teckningsförbindelser och avsiktsförklaringar från befintliga aktieägare. För garantiutfästelser utöver teckning av pro-rata andelar utgår en garantiprovision på fem procent, totalt ca 4,4 miljoner kronor.

Preliminär tidplan för nyemissionen
9 mars 2012             Extra bolagsstämma

12 mars 2012           Första handelsdag i aktien utan rätt att delta i nyemissionen

14 mars 2012           Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen, dvs. aktieägare som är registrerade i aktieboken denna dag kommer att erhålla teckningsrätter som medför rätt att delta i emissionen

14 mars 2012           Beräknad dag för offentliggörande av prospektet

16 - 27 mars 2012    Handel i teckningsrätter

16 - 30 mars 2012    Teckningsperiod

3 april 2012              Beräknad dag för offentliggörande av preliminärt resultat av nyemissionen

Rådgivare

Mannheimer Swartling har varit legal rådgivare till BioInvent i samband med nyemissionen och Redeye har arrangerat garantikonsortiet.

-- SLUT --

BioInvent International AB, listat på NASDAQ OMX Stockholm (BINV), är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget fyra läkemedelsprojekt i klinisk fas inom trombos, cancer och kranskärlssjukdom. Bolaget har ingått strategiska allianser för att stärka produktportföljen och öka möjligheterna till framgång. Bland bolagets partners finns Genentech, Human Genome Sciences, Roche och ThromboGenics.

Bolagets konkurrensförmåga förstärks av en till väsentliga delar patentskyddad plattform för utveckling av antikroppsläkemedel. Bredden och styrkan i denna plattform utnyttjas också av partners, såsom Bayer HealthCare, Daiichi Sankyo, Mitsubishi Tanabe, Servier, UCB och XOMA. Ytterligare information finns tillgänglig på www.bioinvent.com.

Svein Mathisen                                                       Sten Westerberg
VD och koncernchef                                                Vice President, Investor Relations
Tel: 046-286 85 67                                                  Tel: 046-286 85 52
Mobil: 0708-97 82 13                                              Mobil: 0768-68 50 09
E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com                     E-mail: sten.westerberg@bioinvent.com

Org nr:. 556537-7263,

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappermarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 februari 2012 kl. 08.45.

Viktig information
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i BioInvent International AB. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i BioInvent kommer endast att ske genom det prospekt som BioInvent beräknar kunna offentliggöra omkring den 14 mars 2012.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) eller värdepapperslagstiftningen i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och får inte erbjudas, tecknas, säljas eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar BioInvents aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.