BioInvent ingår licensavtal med Cambridge Antibody Technology

BioInvent International AB har idag ingått ett licensavtal med det brittiska antikroppsbolaget Cambridge Antibody Technology Ltd. (CAT). Avtalet ger BioInvent och bolagets samarbetspartners rätt att använda CATs fagbaserade antikroppsteknologi för utveckling av produkter från BioInvents antikroppsbibliotek n-CoDeR. Som en del av avtalet drar BioInvent tillbaka de invändningar mot CATs patent, som bolaget tidigare inlämnat till det Europeiska Patentkontoret i München. Genom detta avtal och tidigare förvärvade licenser har BioInvent säkerställt rätten att använda alla relevanta delar av fagdisplay tekniken för utveckling av produkter från n-CoDeR.

Avtalet innebär att BioInvent betalar en initial licensavgift till CAT samt framtida betalningar som är beroende på hur många antikroppsläkemedel BioInvent och dess partners utvecklar med hjälp av CATs teknologi. Vid en framgångsrik utveckling av läkemedel eller diagnostik erhåller CAT milstolpsersättningar och royalty på försäljning av dessa produkter. I och med detta avtal och tidigare tagna licenser har BioInvent förvärvat teknologi, som avser alla för BioInvent relevanta delar av fagdisplay och användning av givna antikroppsformat i läkemedelsutveckling. Dessa omfattar nu licenser från Biosite Diagnostics (USA), CAT (UK), Dyax (USA), Enzon (USA), Micromet (Tyskland) och XOMA (USA). För endast ett fåtal av dessa licenser kommer BioInvent att betala ersättningar i form av royalty vid framgångsrik produktutveckling. Svein Mathisen, verkställande direktör för BioInvent säger: "Vi är glada över att på detta sätt få en säkerställd tillgång till CATs beprövade teknologi. I kombination med vår egen antikroppsteknologi stärks vår konkurrenskraft på antikroppsmarknaden. Avtalet stödjer också vår strategi att bygga en stark portfölj av antikroppsläkemedel i egen regi och i samarbete med partners.” För mer information Svein Mathisen Cristina Glad VD och koncernchef Vice VD Tel: 046-286 85 67 Tel: 046-286 85 51 Mobil: 0708-97 82 13 Mobil: 0708-16 85 70 E-mail: svein.mathisen@bioinvent.com E-mail: cristina.glad@bioinvent.com